Tarragona aposta per promoure el consum de peix local tot l'any
Aquest dilluns la pèrgola del Serrallo, al costat de la Confraria de Pescadors de Tarragona, ha acollit la presentació de la quarta edició de la campanya “El peix de Tarragona, tot un gust”, liderada pel Servei de Desenvolupament Local de Tarragona Impulsa i amb la col·laboració del Port de Tarragona, la Confraria de Pescadors de Tarragona, el Museu del Port, Mercats de Tarragona, l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de Tarragona Ciutat (AEHT Ciutat) i el Patronat Municipal de Turisme de Tarragona.
La campanya s’ha presentat en un acte que ha comptat amb l’assistència de la consellera de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme, Montse Adan, el director de la divisió de Port-Ciutat, Rafael López-Monné, el president de la Confraria de Pescadors, Esteve Ortiz, el president de AEHT Ciutat, Javier Escribano, representants de Mercats de Tarragona i alumnes de la Casa d’Oficis de Tarragona Impulsa.
La campanya arriba a la quarta edició, però enguany presenta novetats rellevants: d’una banda, la promoció de les espècies mes a mes i la realització d’activitats al llarg de tot l’any; i de l’altra, la presentació d’un calendari pecuari i de temporada, dissenyat per la il·lustradora Júlia Domènech, que té com a propòsit conscienciar la ciutadania de la importància d’una alimentació saludable, en donar prioritat al consum de producte local, fresc, de qualitat i de milla 0, en funció de la seva temporada de pesca.
És a dir, “El peix de Tarragona, tot un gust” es transforma enguany en “El peix de Tarragona tot l’any”. I sota aquest paraigua, hi ha diferents eixos d’activitat: les activitats del Port i del Museu del Port, la participació de la Confraria de Pescadors, les activitats de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de Tarragona Ciutat i les que, des de l’Ajuntament, promouen Tarragona Impulsa, Mercats i el Patronat Municipal de Turisme.
Una programació més àmplia i amb més ambició
Precisament en l’apartat de la programació municipal, la consellera Adan ha volgut posar en valor “la creació de l’àrea de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme, gràcies a la qual Tarragona Impulsa, Mercats i el Patronat Municipal de Turisme s’uneixen i creen una simbiosi per reforçar els seus programes i afegir, des de cada àrea concreta, el seu saber fer i la seva expertesa per tenir una programació més àmplia, més potent i amb més ambició”.
Així, des de l’Empresa de Mercats, coincidint amb els set anys d’obertura del Mercat Central de Tarragona després de la seva remodelació, per al mes de març s’ha organitzat un maridatge popular conjuntament amb la OPP Peix Blau de Tarragona. Alhora, i amb motiu de la 27a edició de les jornades gastronòmiques de Tàrraco a Taula, els paradistes duran a terme un conjunt d’activitats.
Per la seva banda, des del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona es reforçarà la promoció de les espècies pesqueres tarragonines en accions de divulgació gastronòmica des de la vessant històrica i es publicaran una sèrie d’articles sobre el món pesquer i els productes promocionats al blog Tarragona Experience.
Tot, en el marc d’una campanya global dins del Pla d’Acció de Desenvolupament Socioeconòmic Local i Territorial de Tarragona Impulsa 2023-2026, en què es plasma el compromís de l’Ajuntament de Tarragona amb l’impuls de l’Economia Blava, en un sentit ampli: pesca, però també gastronomia, turisme, comerç, investigació, construcció o activitats esportives.
Finalment, aquesta edició torna a comptar amb la participació de l’alumnat del mòdul de creació de continguts audiovisuals i gestió de xarxes socials de la Casa d’Oficis dels barris de Campclar i de la Part Alta, que des de la primera edició de la campanya n’han dissenyat el logotip. En aquesta ocasió, seran els encarregats dels continguts per a les xarxes socials de Tarragona Impulsa i la realització d’un vídeo promocional que es presentarà a la tardor.
Port, Museu del Port i AEHT Ciutat redoblen l’aposta
Segons ha explicat el director de Port Ciutat, Rafael López Monné, des del Museu del Port s’han programat un seguit d’activitats en el marc de la campanya “El peix de Tarragona tot l’any”. Entre elles visites a l’Observatori Blau, l’espai museístic que explica el món pesquer del Serrallo, acompanyades de l’accés a la subhasta de peix de la Llotja.
A més, des del Port de Tarragona, ha afegit López-Monné, també s’ha previst l’organització de tastets amb maridatges coincidint amb les espècies de temporada dels diferents mesos i un menú al vaixell “La Pulga”, amb motiu del seu 80è aniversari, a càrrec d’un restaurant del Serrallo.
Per la seva banda, el president de l’AEHT, Javier Escribano, ha anunciat que, en el marc de les jornades de l’arròs mariner de Tarragona, que tindran lloc del 3 al 19 de maig, i de les jornades del romesco, del 11 al 23 d’octubre, es promocionaran algunes de les espècies de la campanya i es comptarà amb la incorporació del logotip de la campanya.
Incrementar la competitivitat dels sectors vinculats a la mar
La campanya pretén reforçar la competitivitat de diversos sectors d’activitat econòmica vinculada al mar: la del sector primari i pesquer, amb suport a la Confraria de Pescadors de Tarragona donant a conèixer i promocionant les espècies autòctones que arriben a la Llotja; la del comerç de la ciutat i els punts de venta de peix, en promocionar les espècies de temporada, que els consumidors trobaran a les peixateries amb preus més competitius jutament per ser de temporada; la del sector de la restauració de Tarragona, posant en valor el fet que cuinen i serveixen espècies que arriben de la pròpia llotja de la ciutat; i la del turisme de ciutat, a partir de la revaloralització del peix de la costa tarragonina i del patrimoni immaterial del sector pesquer.
Finalment, la campanya posa el focus en diversos públics destinataris: la ciutadania en general i els consumidors, a qui es dona a conèixer els beneficis del consum d’algunes espècies de peix i se’ls sensibilitza de la importància del consum de productes de llotja, de proximitat i de temporada i entre qui es promou, d’aquesta manera, una dieta equilibrada i saludable, contribuint també a la sostenibilitat del sector; i les persones que visiten la ciutat perquè, mitjançant la gastronomia local, coneguin una altra part del patrimoni cultural i identitari de la ciutat.