L’any 2022 – 2023 es va realitzar el projecte “Diagnosi d’ocupacions, perfils professionals, necessitats formatives i tendències de futur dels sectors econòmics vinculats a l’economia blava a Tarragona i la seva àrea d’influència. Identificació de reptes i definició d’estratègies”. Com a resultat de l’anàlisi DAFO i les entrevistes i taules temàtiques realitzades amb els diversos agents socioeconòmics de la ciutat i el territori es van establir deu línies de treball per impulsar l’estratègia Blava a Tarragona.
Línies de treball
- Convertir Tarragona en una destinació turística blava, com ja ho és en patrimoni històric
- Assegurar la cadena de valor de l’activitat pesquera de Tarragona
- Orientar l’oferta de formació professional del territori vers l’Economia Blava
- Afavorir l’emprenedoria en iniciatives vinculades a l’Economia Blava
- Afavorir les sinergies entre les entitats del coneixement i l’empresa
- Articular el sistema d’orientació professional vers l’Economia Blava per atendre les demandes dels perfils professionals de l’empresa
- Fomentar la consciència entre empresa, societat civil, entitats del coneixement i administració sobre el potencial de l’Economia Blava
- Liderar la transformació ecològica i digital de l’activitat portuària
- Potenciar el turisme blau sostenible, fent-lo compatible amb el medi ambient i la qualitat de vida
- Convertir Tarragona en un node d’atracció dels fluxos de coneixement, talent i inversions, dins les xarxes globals de l’Economia Blava
Objectius
A partir d’aquestes línies detectades s’està definint l’estratègia blava a Tarragona amb els següents objectius principals a assolir:
- Posar en valor el patrimoni marítim com a identitari de la ciutat.
- Promoure la potencialitat que ofereix l’Economia Blava entre la ciutadania, el teixit empresarial, entitats de coneixement i administracions públiques per al desenvolupament del territori.
- Fomentar la competitivitat del teixit empresarial vinculat al medi marí a partir de la incorporació del model del triple impacte i innovacions tecnològiques.
- Reforçar l’ecosistema existent per tal de potenciar l’atracció d’inversions i la creació de noves iniciatives empresarials en el marc de l’Economia Blava.
- Millorar l’ocupabilitat de les persones a partir de l’articulació de sistemes d’orientació professional i d’una oferta formativa centrada en de les oportunitats professionals que ofereix el mar.
- Treballar en concertació territorial i promoure aliances i mecanismes de col·laboració per al desplegament de l’Estratègia Blava en el marc d’un programa de governança compartit.
Participació
A continuació es mostra una infografia d’indicadors de la participació d’agents socioeconòmics en el desenvolupament del projecte:
Infografía Ecomomia Blava de Comunicació Corporativa