L'Ajuntament requereix a les entitats financeres a accedir als seus habitatges buits
L’Ajuntament de Tarragona, mitjançant un Decret, ha requerit a les entitats financeres que tenen pisos buits a la nostra ciutat què en el termini de 10 dies facilitin al Consistori una persona de contacte perquè sigui possible accedir immediatament a aquests habitatges buits, inspeccionar-los i determinar si estan en condicions d’habitabilitat, o per comprovar les mancances que tenen per assolir aquestes condicions i destinar-los a lloguer social, així ho han explicat en roda de premsa el conseller de Territori, Josep Maria Milà, la consellera de Serveis a la Persona, Ana Santos, i el conseller d’Ocupació, Francesc Roca.
El llistat d’habitatges de Tarragona que té l’Ajuntament, prové del Registre d’Habitatges Buits de la Generalitat de Catalunya, on les mateixes entitats els han inscrit i han especificat en quines condicions es troben.
El nombre d’habitatges buits del nostre municipi és d’uns 1.200 aproximadament, amb diferents característiques d’estat de conservació, i són propietat de 28 entitats financeres o empreses dependents d’aquestes. Del total de pisos buits, l’Ajuntament en revisarà 300 que són els que se suposa que tenen condicions d’habitabilitat, però en una primera fase es començarà pels que tenen cèdula d’habitabilitat que són 173. La revisió la faran els serveis tècnics municipals, a través d’un Pla d’Ocupació, i comprovaran les condicions de l’habitatge i les reformes que cal fer-hi perquè s’hi pugui viure; si les reformes no són molt importants, es procedirà a l’arranjament, perquè després formi part de la borsa d’habitatges de lloguer social de l’Ajuntament i es destini per persones amb risc d’exclusió social.
En l’actual situació de crisi, els ajuntaments han identificat la pèrdua d’habitatge per part de moltes famílies així com un augment en el nombre d’ocupacions d’habitatges buits. Ambdós aspectes generen situacions d’exclusió difícils de resoldre. Aquesta situació contrasta amb el nombre d’habitatges desocupats que tenen les entitats financeres i, per aquest motiu, l’Ajuntament de Tarragona vol, en primer termini, arribar a acords i signar convenis amb les entitats financeres i les seves immobiliàries propietàries d’aquests pisos buits per a destinar-los a persones amb necessitats.
Per tant, l’objectiu és augmentar el parc d’habitatges assequibles de lloguer per a polítiques socials, tal com ho recull la Llei 24/2015 de Mesures urgents per afrontar l’emergència en l’habitatge i la pobresa energètica, publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 5 d’agost de 2015, que regula les mesures per a garantir la funció social de la propietat i estableix que l’Administració pot resoldre la cessió obligatòria d’habitatges per un període de tres anys per a incorporar-los al fons d’habitatges de lloguer social, en el cas que estiguin buits, siguin propietat de persones jurídiques i compleixin les condicions de la llei.
L’Ajuntament de Tarragona té un pressupost de 100.000 € per realitzar les reformes a aquests pisos, que després passaran a la Borsa d’Habitatges de lloguer social i es destinaran a persones amb risc d’exclusió social.