Esteu aquí: Inici Seguretat Ciutadana Notícies Notícies 2011 Balanç de l'Operatiu Comerç Nadal 2010 de la Guàrdia Urbana

Balanç de l'Operatiu Comerç Nadal 2010 de la Guàrdia Urbana

Balanç de l'Operatiu Comerç Nadal 2010 de la Guàrdia Urbana

El tinent d'alcalde Carles Castillo assegura que el dispositiu i la comprensió ciutadana "ens han permès gaudir d'unes festes segures i tranquil·les"
19/01/2011

Del 4 de desembre de 2010 al 9 de gener de 2011 la Guàrdia Urbana de Tarragona ha realitzat l’Operatiu Comerç Nadal 2010 amb l’objectiu de garantir el bon desenvolupament de tots els actes previstos, incidir en la prevenció de les conductes antisocials i/o incíviques, atendre els requeriments ciutadans i crear un ambient de seguretat durant les passades festes de Nadal. El tinent d’alcalde de Seguretat Ciutadana, Carles Castillo, ha destacat la bona feina realitzada i ha afegit que “els bons resultats han estat cosa de tots, de la bona feina feta per la policia local i també la col·laboració i comprensió ciutadana que ens han permès gaudir d’unes festes segures i tranquil·les”.

L’operatiu d’aquest Nadal s’ha avançat i ha començat el dia 4 de desembre, un parell de setmanes abans que el Nadal anterior, quan va començar el dia 22 de desembre. La campanya es divideix en quatre eixos principals (dispositiu de trànsit, dispositiu de proximitat, dispositiu de seguretat ciutadana i dispositius planificats). Les principals dades de cada dispositiu són les següents:

Dispositiu de trànsit

Durant tota la campanya, la Divisió de Trànsit ha incrementat la seva presència al voltant de les zones comercials, i els membres de la Unitat de Trànsit i Mobilitat han intentat afavorir la circulació dels vehicles per evitar els embussos i han denunciat els vehicles que es trobaven mal estacionats. Així mateix, la Unitat d’Atestats ha augmentat el número de controls preventius de drogo-alcoholèmia, realitzant-los en diferents indrets de tot el terme municipal com: plaça Imperial Tarraco; passeig Independència; Via Augusta amb l’accés a Platja Arrabassada; av. Boscos de Tarragona, 11; av. Pallaresos, 143; av. Sant Salvador, 39; CN-340A, punt quilomètric 1.160, 500; Crt. TP 2031 (accés a SPSP); plaça Ponent; avinguda Roma, 2, carrer Riu Llobregat, etc.  

Durant l’Operatiu Comerç Nadal 2010 s’han dut a terme per part de la Unitat d’Atestats un total de 42 controls de drogo-alcoholèmia, realitzant la prova 398 persones donant com a resultat  23 denúncies administratives i 17 diligències per infracció penal, el que suposa un índex d’infraccions del 10%.

Control drogo-alcoholèmia

D’altra banda, s’han realitzat 5 controls de  velocitat amb radar, amb un total de 1.578 vehicles controlats, dels que 55 han resultat denunciats administrativament per excés de velocitat, el que suposa un índex d’infraccions gairebé del 3,5%.    

Control radar

Dispositiu de proximitat 

La Unitat de Proximitat de la Guàrdia Urbana, ha reforçat en aquestes dates el seu patrullatge a peu a les rutes més comercials de la ciutat i dels diferents barris del terme municipal.

En total han realitzat 526 rutes a peu al terme municipal, distribuïdes de la següent manera:

  • 237 rutes a peu a la ciutat
  • 184 rutes a peu als barris de ponent i la Canonja
  • 75 rutes a peu als barris del nord i de llevant
  • 30 rutes als polígons comercials

Cal remarcar que del total de rutes realitzades a peu, 165 rutes s’han dut a terme en col·laboració amb Mossos d’Esquadra, en el marc de l’anomenat Dispositiu Grèvol, és a dir dotacions conjuntes (agent de Mossos d’Esquadra i un altre de Guàrdia Urbana).

La prioritat d’aquests serveis ha estat arribar a donar cobertura a les zones comercials, tant del centre de la ciutat, com dels barris de ponent, del nord, polígons comercials i industrials, i per tant s’ha posat més èmfasi en 30 de les 51 rutes definides per Guàrdia Urbana, on el ciutadà fa un ús més intensiu de l’espai públic.

En el decurs d’aquestes rutes a peu, s’han dut a terme 2.608 visites als establiments, i s’han atès els requeriments diversos que es produïen, amb el següent resultat:

  • 1.062 visites a establiments de la ciutat
  • 707 visites a establiments dels barris de ponent
  • 437 visites a establiments de La Canonja
  • 402 visites a establiments dels barris del nord i de llevant

També ha portat a terme la Divisió de Proximitat, en col·laboració amb la de Seguretat Ciutadana, dos operatius extraordinaris adreçats a l’oci nocturn, amb l’objectiu de garantir la seguretat dels establiments d’oci i minimitzar les molèsties als veïns com a conseqüència de l’augment de l’ús de l’espai públic en horari nocturn.

Els següents resultats:

  • Vigilància i control de comportaments incívics a la Part Alta i Part Baixa amb un total de 81 persones identificades, 15 denúncies per consum de begudes alcohòliques a la via pública, 7 per consum/tinença de substàncies estupefaents, 1 per tinença d’armes, 5 per miccionar a la via pública, 48 denúncies de trànsit amb 1 vehicle retirat per grua municipal per delicte contra la seguretat vial, entre d’altres.
  • Inspeccions a establiments del carrer Pau del Protectorat i del Port Esportiu.
  • Acta d’aforament a un establiment amb activitat de Discoteca amb resultat positiu d’un excés del 50% aproximadament.
  • Comprovació de l’horari de tancament dels establiments de Tarragona a les 03:30,  05:30 i 06:30 hores d’acord als diferents tipus d’activitats que desenvolupen, amb actes per infracció a l’horari de tancament a 7 establiments.
  • Minuta policial per delicte contra la seguretat vial.
  • Minuta per falta contra l’ordre públic.

Dispositiu de seguretat ciutadana

Dels dispositius de seguretat ciutadana, realitzats majoritàriament a zones d’oci nocturn i zones d’especial conflictivitat, s’han encarregat els integrants de la Unitat de Seguretat Ciutadana. L’objectiu d’aquests controls ha estat reforçar la presència policial en aquestes zones per augmentar la sensació de seguretat del ciutadà i a la vegada corregir les actituds contràries a les disposicions legals vigents. 

Aquests dispositius, també han comptat amb la participació de la Unitat de Delinqüència Urbana (UDU), que es dedica principalment a la persecució d’actes vandàlics/incívics, tinença/consum de drogues, tinença d’armes en aplicació de l’Ordenança municipal de convivència ciutadana i ús dels espais públics.

La Divisió de seguretat ciutadana ha realitzat un total de 121 controls. Dades obtingudes durant aquest període:

Dispositiu seguretat ciutadana

Dispositius planificats

Dels diferents dispositius planificats per aquestes festes, cal remarcar per la seva rellevància els següents: Parc de Nadal, Bany i Cursa de Sant Silvestre, Home dels Nassos i Cavalcades de reis.

Aquest any, el Parc Infantil de Nadal es van encarregar de l’estand de la Guàrdia Urbana, un total de sis (6) agents en torn de mati i/o tarda, amb unes 3.378 visites rebudes.

L’Home del Nassos va ser acompanyat durant tot el seu recorregut per la ciutat, per dos motoristes de la Guàrdia Urbana. Els preparatius de la Cursa de Sant Silvestre, en la que van participar prop de 1.500 corredors, van suposar la necessitat de buidar de vehicles el Passeig Marítim Rafael de Casanova, tram comprés entre el Port Esportiu i la Plataforma multifuncional de la Platja del Miracle, i posterior acompanyament per part de dos motoristes de la policia local.

Les Cavalcades de Reis, un total de nou (9) en tot el terme municipal, suposen un important desplegament d’efectius per poder satisfer les necessitats ciutadanes. La Guàrdia Urbana ha destinat a la cavalcada de la ciutat els següents efectius: un (1) sotsinspector, un (1) sergent, tres (3) caporals i un total de trenta (30) agents. Però aquest desplegament no hagués estat suficient sense la col·laboració de vint-i-cinc (25) voluntaris de Protecció Civil, deu (10) voluntaris de Creu Roja, sis (6) agents de la Policia Portuària, vuit (8) agents del Cos de Mossos d’Esquadra, trenta (30) treballadors de la Brigada Municipal i vint-i-set (27) membres de la comissió de la cavalcada, entre d’altres col·laboradors.

A més a més, a les cavalcades dels barris i a la població de La Canonja, s’han destinat els següents efectius: dos (2) caporals i 16 agents que s’han encarregat del corresponent acompanyament i protecció de les respectives comitives reials. 

D’altra banda, per motiu de la forta baixada de les temperatures, únicament ha estat necessari activar el dispositiu “IGLÚ” en data 15 de desembre, per tal de donar allotjament a persones sense sostre que hi viuen a la nostra ciutat. En total van ser ateses un total de 21 persones i va quedar desactivat el 17 de desembre.   

Segells de reconeixement d'administració oberta