El curs 2011-12 es va posar en marxa a Tarragona aquest programa, amb el suport del Consell Català de Ressuscitació i dels Serveis Territorials d’Educació de les Terres de l’Ebre.
El Programa de Suport Vital Bàsic a les escoles pretén incrementar el nombre de testimonis presencials de una aturada cardíaca, amb capacitat per activar els dispositius d’emergències i iniciar les primeres maniobres de Reanimació Cardiopulmonar, convertint als estudiants, futurs adults del demà, en líders comunitaris que donin força al primer i segon cercle de la cadena de la vida.
El seu objectiu general és disminuir en forma significativa les discapacitats i la mort d’origen cardíac.
Justificació
- L’escola és el millor lloc per adquirir coneixements i habilitats perdurables.
- Un objectiu de la tasca educativa es: FORMAR CIUTADANS PREPARATS EN COMPETÈNCIES BÀSIQUES ÚTILS.
- Conèixer las tècniques de SVB significa conèixer com salvar vides, aprendre es fàcil i només comporta unes poques hores.
- La formació en emergències dins de l’àmbit educatiu pot ser un bon exemple de com una comunitat pot organitzar-se per prevenir i atendre les emergències. Crea i/o potencia una actitud solidaria dels alumnes al prendre consciència que la seva actuació es important i positiva davant una complicació inesperada.
Objectiu didàctic
Prendre consciència progressivament d’una situació de risc vital i de la importància de la nostra actuació envers els altres a través de petites intervencions que salven vides.
Desenvolupament
- El programa segueix els estàndards del Consell Català de Ressuscitació i requereix d’un compromís del centre per incloure el programa com “ Projecte educatiu”, prenen la decisió del nivell educatiu on introduir el programa, dates i rellevància.
- L’aprenentatge son coneixements i habilitats i s’ha de mantenir en el temps (formació continuada).
- Participació de tota la comunitat educativa: professorat, alumnes,ampes i personal no docent:
- Formació al professorat: Per part dels tècnics del Servei Municipal de Salut Escolar amb la col·laboració voluntària de instructors en SVB.
- Formació del alumnat: Per part del professorat (millor aprenentatge) i formació en espiral, introduint pas a pas els coneixements i habilitats d’acord amb l’edat. Conèixer, recordar i afegir
- Formació AMPES i personal no docent: Per part de tècnics del Servei Municipal de Salut Escolar.