Una trentena d'actuacions en monuments i l'increment de pernoctacions, eixos claus en les polítiques de Patrimoni i Turisme
L’Ajuntament de Tarragona va fer possible fa sis anys un canvi en la gestió i conservació del patrimoni de la ciutat. La ciutat havia estat designada l’any 2.000 Patrimoni de la Humanitat però calia fer intervencions importants en la conservació del patrimoni i, al mateix temps, difondre i socialitzar-lo.
Durant aquest període s’ha esmerçat tots els esforços en la restauració, manteniment i treballs arqueològics dels monuments de Tàrraco. Per exemple el Circ, l’Amfiteatre, el Pont del Diable, la Muralla i el Fòrum, sense deixar de costat altres actuacions com Tabacalera o la Chartreuse. És més, la inversió en patrimoni els darrers sis anys és de 9 milions d’euros. Així mateix, el nombre de visitants als monuments és de 1.200.000 euros.
En aquest sentit, la tinent d’alcalde de Patrimoni, Carme Crespo; i la regidora de Turisme, Patrícia Anton, han fet balanç dels sis anys de mandat municipal. Crespo ha destacat que “la primera i més gran actuació ha estat la restauració del Pont del Diable que ha obtingut el premi Hispania Nostra pel seu conjunt de parc ecohistòric, també s’ha intervingut en els altres monuments patrimoni de la humanitat, Muralla, Circ i amfiteatre fins un total de 30 actuacions”. Així mateix, enguany segueixen les intervencions en aquests monuments, així com en el manteniment de la resta.
Ara bé, la tinent d’alcalde de Patrimoni ha destacat com a prioritat la Conservació dels Monuments, “ja que és un dels preceptes de la Unesco per ser nominats”. “També s’està assolint el segon requeriment que és el de la socialització del coneixement i difusió del patrimoni de Tàrraco, així s’han senyalitzat els monuments, s’han fet centres d’interpretació com el Centre d’interpretació de les fortificacions de Tarragona al Passeig Arqueològic, la col3lecció de peces epigrafiades a la volta inferior del Pretori i els projectes de museïtzació de voltes de l’amfiteatre, així com la museïtzació de les graderies del circ a la plaça dels Sedassos”.
Pel que fa a les actuacions de Patrimoni per monuments gestionats per l’Ajuntament cal destacar:
Muralla
- Porta dels socors
- Hort de l’arquebisbe
- Baixada del Roser
- Lestonnac
Fòrum de la Colònia
- Desmuntatge d’elements aliens al monument
- Redacció del projecte de senyalització (execució pendent 1% de Foment)
Circ-Pretori
- Volta de la Tecleta del Pretori
- Barreres arquitectòniques per arribar a l’arena
- Adequació grades Enrajolat i excavacions
- Pretori Projecte redactat en espera de execució del Ministerio
- Museïtzació i senyalització
- Porta Triomphalis. Projecte en redacció
- Actuacions en carrers Enrajolat i Trinquet Vell
- Redacció projecte adequació grades de la plaça dels Sedassos (presentat als FEDER)
Amfiteatre
- Fosses. Drenatge
- Basílica Visigoda i Esglèsia romànica el Miracle
- Museïtzació voltes de la porta triomphalis i senyalística
Pont del Diable. Premi Hispania nostra 2012
- Restauració del Monument
- Intervenció al parc eco històric
Mèdol
- Projecte d’Abertis a càrrec del 1% de carreteres.
Actuacions altres monuments
- Catedral: Intervencions arqueològiques a la recerca del temple de Agust (dos etapes)
- Tabacalera: Capsa de Música i Arxiu Municipal
- Mercat Central: Excavacions arqueològiques
- Torre del Vapor: part de la façana marítima de Tàrraco
- Centre de defensa del Passeig Arqueològic:
- Chartreuse. Seguiment arqueològic
- Refugis de la guerra civil
Els objectius de futur en Patrimoni són:
- Seguir amb el manteniment i restauració dels monuments patrimoni de Tarragona
- Traslladar el MNAT a Tabacalera
- Implicar al teixit empresarial privat amb ganes d’introduir-se com a mecenes en el Patrimoni de Tarragona
- Projectar la ciutat i Posicionar Tarragona com a capital cultural del sud de Catalunya ja que és la única ciutat Patrimoni de la Humanitat de Catalunya
- Treballar perquè el patrimoni junt a la cultura formi part dels plans estratègics de ciutat: Tarragona 2017 i Smart City.
- Redacció i projecte de museïtzació de la Volta del Pallol i la Volta transversal (pendent execució del projecte)
- Redacció del projecte d’adequació de les grades de la plaça dels Sedassos (presentat als fons FEDER)
- Adequació de la porta triomphalis, a la Capçalera del Circ
- Senyalística de l’Amfiteatre
- Senyalística del Passeig Arqueològic
- Acabament del pla director de la Muralla
- Continuar amb la socialització i difusió del Patrimoni: Congrés Tarraco Biennal 2014 (August), exposicions, preparació de nous projectes europeus i el treball conjunt amb el Grupo Ciudades Patrimonio de la Humanidad per la promoció del patrimoni.
Objectius i balanç de Turisme
Turisme i Patrimoni són dos àrees estretament lligades. Per aquest motiu, les accions que es fan en aquests departaments reverteixen en un dels sectors claus de la ciutat de Tarragona. El sector turístic ha canviat el model de comunicar la ciutat. “Ara Tarragona es una ciutat viva i tots aquells productes que es desenvolupen van cap al turisme d’experiència i d’enteniment dels nostres valors i recursos patrimonials”, explica la regidora de Turisme, Patrícia Anton. “Hem iniciat una manera diferent de treballar amb el sector turístic, de forma més coordinada amb col·laboració públic-privada”.
Entre les accions el Turisme destaquen:
- Consolidar la Tàrraco Romana com un destí principal de turisme cultural de la Mediterrània
- Cohesionar com a destí turístic els espais que conformen la Tàrraco Romana
- Desenvolupar una oferta innovadora de productes de turisme cultural a Roda de Berà i Altafulla
- Vincular el patrimoni de Constantí com un actiu de la ciutat de Tarragona
- Generar una imatge de Tarragona com a capital cultural i de qualitat de vida als mercats emissors
- Desenvolupar una oferta innovadora de productes turístics a Tarragona
- Posicionament clar del sector turístic, cap a on volem anar.
- Creació de productes nous vinculats al patrimoni i la cultura.
- Unificació dels col·lectius gastronòmics i comercials per tenir missatges unificats alhora de comunicar Tarragona.
- Visualització de la ciutat amb els Jocs del Mediterrani.
- Sector comercial fort i amb molta diversificació d’oferta.
De cara al futur, l’objectiu passa per fer de Tarragona una ciutat còmode i visitable en tots els seus sentits i vincular el turisme,el comerç, la cultura i el patrimoni en la nostra identitat. Tanmateix, s’aprofitarà el llegat històric Patrimoni de la Humanitat com a marca de qualitat i comunicar que coexisteix amb la ciutadania.