El Saló de te Sàhara ha rebut el premi a la Normalització Lingüística de la Confederació de Comerç de Catalunya, lliurat el 6 de novembre a Lleida, a la VI Convenció de Gremis i Associacions de Comerciants de Catalunya. La CCC concedeix aquest premi en el marc de la campanya “Oberts al català”, que té com a objectiu promoure el català en el sector comercial i que a Tarragona s’ha tirat endavant amb la col·laboració de l’Ajuntament i del Centre de Normalització Lingüística de la ciutat. L’edició 2009 ha anat especialment destinada a establiments regentats per nouvinguts. Es concedeix a entitats, empreses i associacions del sector del comerç, dels serveis i del turisme que destaquen per promoure l’ús del català i compta amb el suport del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i de la Secretaria de Política Lingüística. Es va entregar el 6 de novembre Lleida, a la VI Convenció de Gremis i Associacions de Comerciants de Catalunya.
Els motius que va destacar el jurat per concedir el guardó al saló de te Sàhara són la retolació i l’oferta de serveis en català; la destacada col·laboració i implicació en la campanya “Oberts al català”; la col·laboració amb altres campanyes de foment de l’ús del català com ara el “Voluntariat per la llengua”, i l’atenció al públic en català, gràcies a l’assistència a cursos de català, fet que denota la pertinença i l’arrelament al país.
D’altra banda, el Supermercat Xinès del carrer Mallorca ha guanyat el Premi extraordinari 2009 per a l’aplicació del Pla d’assessorament “Oberts al català” per la seva destacada col·laboració i implicació en la campanya.
Sergi de los Rios, conseller de Promoció Econòmica; Rosa Rossell, consellera de Política Lingüística i presidenta del Centre de Normalització Lingüística de Tarragona, i Ferran Milà, president de Botiguers de Tarragona i membre de la Junta de la CCC, han felicitat els establiments guardonats.
De los Rios ha declarat que és tot un orgull per a la ciutat que dos dels seus establiments hagin estat guardonats. Ha destacat que, en el cas dels establiments regentats per nouvinguts, parlar en català amb els clients és una marca de qualitat, un valor afegit i que això ajuda a integrar-se en el teixit comercial de la ciutat. També ha fet un bon balanç de l’edició 2009 de la campanya “Oberts al català”, que tenia com a objectius orientar els comerciants sobre la normativa comercial i lingüística que han de complir i on es poden assessorar i obtenir recursos per adaptar-s’hi. “S’ha intentat fer entendre que el català sempre suma”, ha afirmat De los Rios.
Per la seva banda, segons Rossell, l’actitud lingüística dels propietaris dels establiments premiats són una mostra que la política lingüística que s’està tirant endavant des de les institucions té resultats. Això inclou tots els cursos de català per a nouvinguts o el programa “Voluntariat per la Llengua”. La consellera ha destacat que a Catalunya i a Tarragona, es pot “sobreviure” sense parlar català, però per funcionar amb normalitat i integrar-se plenament al país i a la ciutat i conviure amb tota la ciutadania, és a dir, per viure a Tarragona el català és 100% necessari. A més, ha afirmat que “sabem que aprendre català —igual que aprendre qualsevol llengua— representa un esforç i per això és tan important que valorem l’actitud de les persones que s’hi esforcen”. Rossell també ha destacat l’important paper dels consumidors per garantir la vitalitat del català en l’activitat comercial.