L'alumnat de l'IES Vidal i Barraquer presenta 'Convivium: representació social i ostentació del banquet romà'
Aquest dimarts l’alumnat del CFGS d’Animació Sociocultural i Turística de l’Institut Vidal i Barraquer ha presentat als mitjans de comunicació i a la resta de companys del centre un nou projecte de recreació històrica com a eina d’aprenentatge, sobre el Convivium al món romà, que formarà part del programa oficial del Festival Tarraco Viva d’enguany. A la presentació també hi ha assistit el regidor de Patrimoni, Hermán Pinedo, i el regidor d’educació, Manel Castaño, que han apuntat “l’important treball que han dut a terme aquests alumnes i que va més enllà de les aules, que ens fa sentir molt orgullosos” per una banda, Castaño i per altra banda, el regidor de Patrimoni ha destacat que “Tarraco Viva ha d’aprofundir en el món pedagògic, perquè els nois i noies de la ciutat reconeguin el festival com una eina de coneixement del seu passat”.
La col·laboració entre el Festival Tarraco Viva i el CFGS d’Animació Sociocultural i Turística de l’Institut Vidal i Barraquer, es va iniciar fa dos anys amb la recreació històrica Grafits: La xarxa social de l’antiguitat. Aquell primer projecte pedagògic va ser reconegut amb un Premi Baldiri i Reixac i aquest proper mes de març es presentarà com a experiència d’èxit al I Simposium Internacional de professionals de l’Animació sociocultural. Aquest és un projecte pedagògic desenvolupat conjuntament pels responsables de l’organització del Festival Tarraco Viva i l’equip docent del cicle formatiu, amb la finalitat d’interessar els joves en la història i en especial en el fet de saber-la explicar.
El tema escollit és sobre els banquets al món romà, que amb el títol Convivium: Representació social i ostentació del banquet romà, pretén aprofundir entorn a les relacions socials i els costums en un sopar en una casa benestant, així com també els aliments i els plats que es cuinaven fa més de 2.000 anys. El banquet romà com a espai de trobada i representació social. Per a un ciutadà romà convidar a casa seva a un sopar era una oportunitat de reforçar i ampliar els seus contactes socials i el seu prestigi personal.
“Amb aquest projecte es pretén que l’alumnat es capaciti en la comunicació històrica i la posada en escena, treballant en tots els processos previs a la peça final: la representació”, ha destacat el regidor d’educació. Per poder fer això, prèviament han fet recerca d’informació, han desenvolupat coneixements de guionatge teatral, així com d’escenografia i vestuari. El projecte ha comptat amb la col·laboració i l’assessorament de diferents professionals i entitats.
En aquest sentit el treball que han hagut de realitzar els alumnes ha comportat una visita al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT), la consulta del seu fons bibliogràfic, una visita dinamitzada pel Mercat Central per conèixer els aliments de la mà d’Auriga, un taller de cuina romana a càrrec de Domus Apicius, la visita al taller del grup de recreació històrica Projecte Phoenix per conèixer de prop la tasca de documentació històrica —en relació als materials i les tècniques de recreació d’utensilis, eines, vestuari, etc.— i una classe amb Joaquín Ruiz de Arbulo, catedràtic d’Arqueologia de la URV.
Finalment el regidor de Patrimoni, ha animat al món de l'educació a treballar amb el Festival “ja que l’equip de Tarraco Viva gaudeix transmetent els seus coneixements i aprenentatge, any rere any, sobre quina és la millor manera de comunicar la nostra història”.