Implantació i posada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions de Tarragona
Es tracta d’implantar una Zona de Baixes Emissions (ZBE) al centre de Tarragona, on hi haurà restriccions d’accés, circulació i estacionament de vehicles per tal de millorar la qualitat de l’aire i mitigar les emissions de gasos hivernacle, de conformitat amb la classificació dels vehicles pel seu nivell d’emissions d’acord amb el que estableix el Reglament general de vehicles vigent (art.14 de la Llei 7/2021 de canvi climàtic i transició energètica).
L’actuació contempla, entre d’altres, la implantació dels sistemes de control d’accessos i d’aparcament, els sistemes de comunicacions i sistemes de gestió, incloent el centre de control, els servidors i software de bases de dades d’autoritzats i no autoritzats, tractament d’excepcions, connexió a registres públics -per etiqueta de vehicle, per aparcament, residents, visites, transport públic, càrrega i descàrrega-, etc. Tot plegat comporta una regulació normativa i el desplegament d’instruments necessaris i adequats per a la seva posada en funcionament (ordenances, convenis, etc.).
Intercanviador d’autobusos al carrer Battestini de Tarragona
Implantació d’un intercanviador d’autobusos urbans en l’actual aparcament de superfície del C. Dr. Battestini, ubicat entre la part darrera de l’estació d’autobusos interurbans de Tarragona i el Parc de la Ciutat. Els objectius de l’intercanviador són potenciar i afavorir l’intercanvi modal de transports, generar un punt d’ordenació de línies d’autobusos urbans de l’EMT i reconfigurar l’espai urbà en superfície integrant estació d’autobusos i parc públic.
Aquesta actuació comporta la redefinició tant del carrer com la renovació i millora de les xarxes de serveis existents.
Adquisició de 4 autobusos impulsats per hidrogen
En l’actualitat l’Empresa Municipal de Transport Públic de Tarragona (EMT) compta amb una flota en servei formada per 70 autobusos en circulació, amb motorització dièsel o dièsel híbrid. Recentment, l’EMT ha adquirit 3 autobusos de tracció elèctrica impulsats per hidrogen finançats per la Unió Europea amb fons NextGenerationEU. Des de l’EMT, es planteja la substitució progressiva de la seva flota. L’objectiu és reduir les emissions contaminants dels vehicles a motor per la qualitat de l’aire, el consum d’energia final i el soroll, actuant sobre la mobilitat urbana i metropolitana per mitjà de la promoció del canvi de la tecnologia de propulsió cap a vehicles zero emissions.
Enfortiment de la Zona de Baixes Emissions de Tarragona
Implantació d’un conjunt de mesures complementàries a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que van encaminades a millorar el funcionament de la ZBE, a través de la instal·lació de sensors i mesuradors de qualitat d’aire i de soroll, així com altres sistemes d’informació i gestió com punts d’aforament diferents als punts de control d’accessos, informació en temps real de places d’aparcament, de la qualitat de l’aire i del nivell de restriccions. L’objectiu principal és poder monitoritzar la ZBE per comprovar-ne el funcionament i gestionar de manera eficient el trànsit i la mobilitat en general, evitant que augmentin els nivells de contaminació acústica i atmosfèrica.