L'Ajuntament de Tarragona tornarà a licitar el contracte de neteja i recollida de brossa
L’equip tècnic de l’Ajuntament de Tarragona obrirà a partir d’avui un període de converses amb totes les empreses del sector per conèixer els motius tècnics que han portat a no presentar oferta a la licitació del nou contracte de la neteja i recollida de la brossa. L’objectiu és determinar per què cap empresa s’ha presentat a la licitació dels tres primers lots en què estava dividit el contracte actual. El conseller de Neteja, Jordi Fortuny, reconeix que “no deixa de ser sorprenent que cap empresa s’hagi presentat quan cap de les que s’havien interessat per participar van formular al·legacions al plec ni a l’estructura de costos que va estar en informació pública”. Fortuny recorda que la nova licitació del contracte de la neteja i recollida de la brossa va ser aprovada per majoria i sense cap vot en contra del ple el passat 30 de setembre. L’Ajuntament de Tarragona, complint la Llei de contractes, es planteja aconseguir el millor servei a un preu competitiu.
“Estem vivint moments que per la volatilitat dels costos totes les administracions es troben en dificultats a l’hora de tirar endavant els grans contractes. Aquestes dificultats s’afegeixen a les recurrents que molts ajuntaments s’han trobat a l’hora d’adjudicar els respectius contractes de la neteja”, argumenta Fortuny. En aquest sentit, l’Equip de Govern assegura estar disposat a revisar alguns temes que puguin afectar a exigències materials, però “en cap cas renunciarem a les mesures de control de la feina feta i a la seva monitorització per part dels ciutadans, ni a l’aplicació dels procediments per la millora de la recollida selectiva i el reciclatge. És el contracte més gran en volum i en preu que treu a licitació l’Ajuntament i òbviament hi ha d’haver un exhaustiu control del servei que es presta. Els ciutadans de Tarragona es mereixen un nivell de neteja més alt i no hi renunciarem. La nostra obligació i responsabilitat com a responsables polítics és demanar més perquè Tarragona estigui més neta i això és en el que consisteix aquest nou contracte de la neteja”. I acaba: “Pensem que com més cost tingui el contracte de la neteja més haurà de pagar-se de taxa ciutadana. És per això que vam fer un plec tècnic molt solvent i la prova és que altres ciutats han demanat el nostre plec per aplicar-lo a les seves futures licitacions”. Un nou plec on les condicions dels treballadors estan garantides, amb un increment del 8 per cent. És per això que “no entenem la virulència d’un representant sindical perquè els treballadors estan blindats”. I remarca Fortuny: “L’objectiu és no allargar el contracte actual. Per aquest motiu tornarem a treure el contracte a licitació el més aviat possible”.
I ara què?
Un cop s’ha constatat que cap empresa ha presentat una oferta a la licitació del contracte de neteja i recollida de la brossa, els serveis tècnics municipals han convocat a totes les empreses del sector a una reunió per conèixer els motius i mancances per les quals no han presentat la seva oferta. “Els tècnics municipals, que no polítics, faran reunions amb les empreses per acotar les problemàtiques”, subratlla el conseller de Neteja, Jordi Fortuny. Aquesta és una pràctica habitual en qualsevol procediment de contractació que queda desert.
D’aquestes reunions es trauran conclusions, com si cal fer alguna adaptació, prioritzant sempre els llocs de treball i, després, les inversions i altres despeses. L’objectiu amb què es treballa és per aconseguir tenir llestos els canvis necessaris perquè les empreses optin al servei a finals de gener. Es vol tenir llest el nou procediment de licitació al febrer.
Eixos clau del nou contracte
El nou contracte es regeix per cinc grans lots:
- Servei de Transport i recollida de residus municipals, de neteja viària i d’informació i educació ambiental (19 M€ / any).
- Servei de neteja de platges, solars, terrenys i camins municipals (892 mil € / any).
- El tercer lot correspondria al servei de gestió de la deixalleria municipal (592 mil € / any).
- Control d’execució del servei i qualitat del servei (225 mil € / any).
- Plataforma intel·ligent de ciutat (157 mil € / any).
Les empreses podrien resultar adjudicatàries dels dos primers lots. Però aquestes mateixes no podrien optar als lots 3, 4 i 5. Com a mesura social, al lot 3 només es podien presentar un centre especial de treball. Aquesta divisió respon al compliment de la nova llei de contractes, que permet fer unitats funcionals diferents, i que permetrà a l’Ajuntament tenir més control, optimitzar els serveis i permet fer avaluacions individuals en cada cas. En el cas del lot 4 s’han presentat dues empreses i dues més han ofertat pel lot 5.
El pressupost anual serà de 20.506.092,71 € pels lots 1, 2 i 3. Les xifres dels contractes no variaran els propers anys, el que sí que es preveu que baixi es la partida destinada a la incineració de residus i a altres despeses de tractament de residus perquè el contracte porta mesures específiques per augmentar els resultats de recollida selectiva.