Esteu aquí: Inici Neteja i medi ambient Notícies Notícies 2025 Tarragona comptarà aquest estiu amb nou contracte de manteniment de les zones verdes

Tarragona comptarà aquest estiu amb nou contracte de manteniment de les zones verdes

Tarragona comptarà aquest estiu amb nou contracte de manteniment de les zones verdes

La proposta s’elevarà al proper Plenari de l’Ajuntament el 24 d’abril
Tarragona comptarà aquest estiu amb nou contracte de manteniment de les zones verdes Imatge de la presentació. Autoria: Joan Carles Borrachero
09/04/2025

Aquest dijous 10 d’abril, la Comissió Informativa i de Seguiment d'Hisenda, Serveis Interns i Tecnologia de l’Ajuntament de Tarragona estudiarà el nou contracte de conservació, manteniment i neteja de les zones verdes de la ciutat, que està previst que entri en vigor aquest any, després d’exhaurir-se la vigència del contracte dels darrers 4 anys.

Aquest és el tràmit previ per tal d’elevar la proposta al proper Consell Plenari de l’Ajuntament del dia 24 d’abril.

A la licitació s’han presentat dues ofertes, corresponents a Ambitec Servicios Ambientales (pertanyent al grup Sorigué) i Urbaser i l’Ajuntament  es troba a punt d’adjudicar a l’empresa que ha rebut millor puntuació per part de la mesa de contractació, Ambitec Servicios Ambientales.

L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, acompanyat del conseller d'Espai Públic, Guillermo García de Castro, han donat detall del nou contracte. “Estem molt satisfets de la nova licitació. Amb aquesta guanyem en eficiència, professionalitat, transparència i optimització dels resultats”.

L’adjudicatari s’encarregarà del manteniment, la conservació i la neteja dels grans parcs i jardins de la ciutat, incloent l’arbrat viari, les instal·lacions de reg, les fonts d’aigua potable, les fonts ornamentals i el mobiliari urbà.

“Aquest nou plec tindrà una afectació directe en la dignificació de l’espai públic, patrimoni de tots i totes, sens dubte una de les fites estratègiques d’aquest Ajuntament”, ha dit Viñuales.

El nou contracte preveu un seguit de millores per actuar anualment sobre 4.000 m2 de superfícies arbustives, sobre 2.000 m2 de gespa, millorar fins a 3.250 metres de xarxa de reg així com la plantació de 350 arbres nous cada any durant la vigència del nou plec.

El nou text inclou un pla de xoc previst pels primers 6 mesos d’implantació per condicionar les jardineres de la ciutat així com tot el mobiliari urbà dels espais verds que han patit en els darrers temps actes de vandalisme o ús inadequat de part dels usuaris.

Una millora substancial del nou text és que inclou un reforç en el manteniment i en la neteja dels espais verds en caps de setmana i festius. Això suposa una novetat destacada respecte a l’anterior contracte, que només contemplava el manteniment dels espais de dilluns a divendres.

L’estalvi d’aigua, una prioritat

Sens dubte una de les prioritats del nou redactat és l’estalvi d’aigua a partir de la millora de les xarxes de reg existents, la substitució de parterres amb espècies autòctones amb menys necessitat d’aigua.

Una novetat important és la incorporació d’una partida específica de 75.000 € anuals destinada a inversions en reposició d’elements malmesos i noves necessitats de mobiliari de parcs i fins a 300.000 € en petites inversions.

Una altra novetat del contracte entrant és la tecnificació i professionalització en el manteniment de jardins, incorporant perfils com ara un especialista en arbrecultura per fer un seguiment exhaustiu dels aspectes més rellevants dels arbres a la via pública com ara qüestions tècniques d’estabilitat, poda o aspectes sanitaris. Un altre perfil professional que s’incorpora és un especialista en control de plagues per introduir operatives de jardineria que evitin tractaments innecessaris i minimitzar així els tractaments químics.

El nou redactat també guanya en eficiència i optimització de recursos i resultats gràcies a les TIC. I és que incorpora un  innovador sistema d’informació geogràfica i de gestió que permet conèixer en temps real les incidències a cadascun dels espais per tal de decidir a on destinar els recursos i els esforços. “A través d’aquest sistema informàtic podrem prendre decisions a partir d’informació real i a l’instant, això també ens permetrà optimitzar recursos econòmics, aigua, mà d’obra, maquinària i sobretot obtenir millors resultats en definitiva cap al ciutadà”, ha explicat l’alcalde Viñuales.

Finalment també millorarà amb el nou contracte la comunicació amb i del ciutadà, el qual tindrà a l’abast una nova aplicació a on trobarà tota la informació sobre el patrimoni vegetal de la ciutat des del nom dels diferents arbres que hi pot trobar a la via pública fins a conèixer els detall dels treballs que en aquests s’hi fan. 

El nou contracte preveu comptar amb 75 treballadors i treballadores entre jardiners i altres perfils professionals, 5 més que el contracte anterior.  El nou redactat preveu que dues d’aquestes persones estiguin destinades en exclusiva i de manera permanent al programa Pam a Pam per tal d’intensificar els seus resultats.

El nou text contempla també fomentar la inserció sociolaboral de col·lectius amb especials dificultats incrementant la inclusió d’un mínim de 6 treballadors d’un centre especial de treball respecte als 4 de l’anterior contracte.

El nou contracte entrarà en vigor abans de l’estiu. La vigència serà la mateixa que l’anterior, 2 anys amb possibilitat de prorrogar dos més. L’import d’adjudicació passa de 3 milions 600 mil € a 3 milions 985 mil €.

Segells de reconeixement d'administració oberta