S'inicien les obres de demolició de la plataforma de la platja del Miracle
El pròxim dilluns 24 de març s’inicien les obres de demolició de la plataforma de la platja del Miracle. Així ho ha anunciat aquest matí l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, acompanyat del conseller de Medi Ambient, Guillermo García de Castro. Ambdós han fet una visita a l’espai per repassar els últims detalls de la intervenció.
Segons ha assegurat l’alcalde Viñuales, les obres, que tindran una durada màxima de 5 mesos, “han de suposar la transformació total d’aquest espai. Estem vivint un fet històric que canviarà no només el paisatge i skyline de la nostra ciutat sinó també els usos que se li donaran a la zona per part de la ciutadania”.
La intervenció és una de les actuacions principals del projecte Tarragona - GreenBelt‘26 de renaturalització dels espais urbans de l’Anella Verda de Tarragona, dotat amb una inversió total de 4,2 milions d’euros en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat pels Fons Next Generation de la Unió Europea, recolzat per la Fundación Biodiversidad del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
“Es tracta d’una inversió econòmica a favor del medi ambient mai feta fins ara a Tarragona” ha destacat l’alcalde. L’espai recuperarà els seus hàbitats litorals, la seva biodiversitat i especialment esdevindrà un nou espai verd, natural, pel gaudi de la ciutadania.
“Fem una aposta valenta i necessària per treure un formigó que mai hagués hagut d’estar on està i que s’alinea amb les estratègies europees de lluita i adaptació al canvi climàtic. Si no actuem, perdrem la platja del Miracle. Així de clar”, ha assegurat Rubén Viñuales.
La renaturalització del Miracle
Aquesta estructura de formigó de 6.000 m2, 150 metres de longitud i 12.000 tones va ser construïda l’any 2001 després de tres anys d’obres. Fins a l’actualitat, solament es va donar un ús d’aparcament i la plataforma va ser clausurada l’any 2013.
La demolició del conegut popularment com a ‘mamotreto’, que compta amb els fons europeus que marquen el calendari, és la primera fase de la intervenció. La segona fase comportarà la posterior restauració i renaturalització d’aquest espai.
Ara mateix, l’Ajuntament de Tarragona ja es troba elaborant en paral·lel a les obres de demolició el projecte de renaturalització de l’espai, amb subvenció de la Diputació de Tarragona i de la mà del Consell Municipal de Medi Ambient. Aquesta renaturalització, l’execució de la qual recau en la Direcció General de Costes de l’Estat, inclourà la retirada de fonaments, la recuperació del sistema dunar, la creació de zones verdes de transició i el disseny i millora d’itineraris de pas.
El detall de les obres
A partir d’aquest mateix dimarts 18 de març es col·locarà la senyalització informativa de prohibició d’estacionament dels vehicles a sota de la plataforma per tal que dilluns a primera hora puguin començar els treballs.
Dilluns dia 24, l’empresa constructora col·locarà la senyalització viària necessària i farà el tancament perimetral de la zona d’obres amb l’objectiu de preservar-la i evitar també el pas dels vianants.
A continuació, començaran els treballs previs a la demolició, consistents en la retirada de tots els elements de mobiliari urbà situats a la planta superior com són baranes, punts de llum, pèrgoles de fusta, reixes de drenatge, etc. També es retiraran elements de l’entorn perimetrat com papereres i l’illa de contenidors, que serà reubicada. L’enderroc de la superestructura es realitzarà d’est a oest. De tal manera que en primer lloc s’enderrocarà la rampa d’accés est i s’anirà avançant de manera successiva fins arribar a l’altre extrem de la plataforma.
Posteriorment es procedirà a la demolició dels edicles per col·lapse, i a partir d’aquí es durà a terme la demolició́ de les estructures de formigó amb pinça hidràulica instal·lada sobre retroexcavadora. Un cop feta la demolició, es desgranarà el formigó armat a fi de reduir la mida dels residus resultants i es separarà̀ la ferralla del formigó a mida suficient per a la seva revalorització.
Finalment, un cop triturats i separats tots els elements enderrocats, seran carregats sobre camió i transportats a la planta de tractament. L’empresa adjudicatària serà qui decidirà el destí final dels residus resultants, els quals, gairebé un 95% seran revaloritzats.
Retirats tots els residus, es demolirà i retirarà també el paviment i es deixarà la superfície resultant plana, compactada i anivellada a l’espera de renaturalitzar l’espai per part de la Direcció General de Costes.
Durant els treballs d’obra de demolició, estan previstes mesures concretes de mitigació de la pols en suspensió com ara aspersió d’aigua per disminuir la pols i el tancament de camions.
Alteracions a la zona durant les obres
Les obres comportaran els següents canvis i afectacions a la mobilitat:
- Tancament del tram del passeig marítim del ziga zaga dels Fortins, des de la cruïlla de Mestre Benaiges fins a Pont d’Armes (sortida dels vehicles pesats pel Pont d’Armes). No podrà circular cap tipus de vehicle.
- Es col·locaran preavisos de tancament per informar d’aquests així com també dels itineraris alternatius.
- El vehicles que vulguin anar al Port ho hauran de fer pel carrer Mestre Benaiges.
- La senyalització de preavís i restriccions es col·locaran a Via Augusta, a l’inici del Passeig Marítim amb el Port
- El carrer Mestre Benaiges així com el Passeig Marítim mantindran en una primera fase de l’obra els dos carrils de circulació de vehicles operatius, permetent la circulació en ambdós sentits. Avançada l’obra i quan els treballs de demolició se situïn a l’extrem est, tant Mestre Benaiges com Passeig Marítim passaran a tenir de manera provisional un únic carril de circulació alternativa regulada per semàfors provisionals i/o operaris.
- Per motius de seguretat, els vianants també veuran restringit el seu pas per la zona. Es tancaran tots els accessos a l’entorn de la plataforma, quedant un possible pas per a vianants a la zona més pròxima a la via del tren.
- El carril bici també es veurà afectat des de la cruïlla del passeig amb el carrer Mestre Benaiges fins al fortí de Sant Jordi. Per tant, en sentit Arrabassada, els ciclistes hauran de circular pel carrer Mestres Benaiges, carrer Robert D’Aguiló, per enllaçar amb el passeig Marítim. Així, en direcció al Port, hauran de circular per la via Augusta, per fer un canvi de direcció pel carrer Mestre Benaiges.
- Per motius de seguretat i per tal de poder executar les obres, també es farà un tancament perimetral de la zona de sorra de la platja del Miracle que queda davant de la zona afectada (de les roques fins l’inici de la rampa de la passsarel.la). En total, quedarà afectada un 25% de la platja. El 75% restant romandrà obert pels seus usos habituals i amb total normalitat.
- La zona de la platja afectada quedarà sense llum i sense megafonia. Aquest servei, així com el de Creu Roja es reubicaran a la mateixa platja per poder seguir funcionant amb normalitat durant la temporada de platja.