L'Ajuntament fa una campanya per evitar que la brossa es dipositi fora dels contenidors
Des del mes d’agost de 2012, el Departament de Neteja Pública de l’Ajuntament de Tarragona, en coordinació amb la Guàrdia Urbana, realitza una campanya permanent de control, vigilància i denúncia dels comportaments contraris a les ordenances municipals en matèria de gestió de residus, tant per part dels particulars com dels establiments comercials. Aquesta campanya informativa ha aconseguit disminuir notablement aquestes conductes, però cal eradicar el comportament d’alguns incívics.
És per aquest motiu que el conseller de Neteja Pública, Joan Sanahujes, i el tinent d’alcalde de Seguretat Ciutadana, Carles Castillo, han informat aquest matí sobre els objectius d'una nova campanya informativa, per tal d'incidir en la prevenció d'aquestes conductes. “S’entén que cada vegada que algú -de forma reiterada- deixa els residus fora de lloc i de l’hora establerta, està llençant diners públics, perquè mantenir la ciutat neta té un cost i ens estalviaríem uns 600.000 euros a l’any” ha manifestat Sanahujes.
La campanya no té un afany recaptatori, sinó informatiu. Les sancions econòmiques s’aplicaran a les persones i comerços que dipositin els residus fora dels contenidors i altres llocs habilitats i fora de l’horari establert que, després de ser informats, segueixin incomplint la normativa. Precisament, l'Ordenança general de convivència ciutadana i ús dels espais públics de Tarragona, determina que la brossa i les deixalles s’han de dipositar en els contenidors corresponents, contingudes en bosses homologades que evitin la seva dispersió, i en l’horari fixat per l’Ajuntament.
Cal tenir en compte que el passat mes de novembre de 2013 es van modificar els imports de les sancions de l'Ordenança general de convivència ciutadana i ús dels espais públics. Així, l’import de la majoria de sancions ha passat de 250.- a 100.- euros. "Creiem que ha de prevaldre l’educació per damunt de la sanció. Per tant, es tracta d’una campanya fonamentalment informativa i contra la manca de civisme. L’educació va afegida a les rebaixes de les sancions. No volem, en aquesta època econòmica, repercutir sobre l’economia familiar", ha manifestat Sanahujes.
Actualment cada dia es recullen de mitjana, a tota la ciutat, uns 6.000 kg de brossa que la gent deixa fora dels contenidors i llocs habilitats, ja siguin mobles en qualsevol punt de la via pública, bosses i cartrons fora dels contenidors, etc. A la Part Alta actualment es recullen uns 300 kg de brossa al dia de residus incontrolats, la majoria residus llençats a la via pública i fora de les papereres mòbils. Abans de la campanya sancionadora, iniciada per aquest motiu al 2012, es recollien uns 2.000 kg al dia, per tant, la incidència de la campanya en aquesta zona de la ciutat ha estat molt positiva.
Malgrat això, i encara que s'ha informat de manera personalitzada a més de 2.300 ciutadans i comerciants, encara hi ha un petit nombre de persones que continuen sent incíviques.
Tot i que les mesures afectaran a tots els barris de la ciutat, incidiran en especial a la Part Alta i centre, ja que es tracta de les zones més turístiques i d’interès patrimonial de la nostra ciutat, i l’impacte de la manca de civisme resulta molt més visible.
Funcionament de la campanya
Com s’ha esmentat anteriorment, la finalitat de l’Ajuntament és millorar la imatge de la ciutat i fer complir la normativa, en cap cas sancionar l'infractor, per la qual cosa es continuaran prioritzant les actuacions d’informació i sensibilització ciutadana envers les sancions.
L’equip d’educació ambiental del Departament de Neteja Pública, format per quatre inspectors/educadors ambientals, realitzarà les tasques d’inspecció dels serveis de recollida per detectar els actes incívics i obrirà, en el seu cas, el corresponent expedient sancionador. També informarà de manera personalitzada sobre el funcionament dels serveis de recollida.
Els agents de la Unitat de Medi Ambient de la Guàrdia Urbana (UMA) seran els encarregats de comunicar la denúncia als presumptes infractors. La persona infractora rebrà la visita d’un agent, el qual li comunicarà la denúncia, el motiu de l’obertura de l’expedient sancionador, i tota la informació de la campanya. L’objectiu principal dels agents de la UMA és la informació, notificació i denúncia de les infraccions detectades. Per aquest motiu utilitzaran un butlletí específic per comunicar la denúncia, i un full informatiu de bones pràctiques en el que es detalla com dipositar correctament els residus. De totes les actuacions de la UMA s'informarà al Departament de Neteja Pública.
Motius de les infraccions
Des del mes d’agost de 2012 fins a desembre de 2013, s’han obert un total de 169 expedients sancionadors. Com es pot veure a la taula següent, el nombre d’expedients ha disminuït, s’ha passat de 103 sancions el primer període de la campanya a 24 sancions l’últim semestre, la qual cosa indica que els actes incívics s’han reduït, i en conseqüència, la campanya sancionadora està tenint bons resultats.
El 62,72% de les sancions han estat d’origen comercial, és a dir, per actes incívics relacionats amb comerços. El 37,3% restant han estat d’origen domèstic, per actes incívics de ciutadans particulars. La majoria de sancions, el 48,5% han estat per bosses de brossa trobades fora del contenidor, el 30,7% per caixes de cartró trobades fora del contenidor, i un 7,69% per bosses de brossa trobades fora de les papereres mòbils de la Part Alta, encara que tant als contenidors com a les papereres hi havia lloc. El 6,5 % de les sancions han estat per brossa trobada a la via pública, al carrer.