Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Transport Vehicle privat Moure's amb moto Riscos, consells i bones pràctiques en l'ús de la moto i/o el ciclomotor

Riscos, consells i bones pràctiques en l'ús de la moto i/o el ciclomotor

moto2

La inestabilitat

La motocicleta és un vehicle inestable pel fet de tenir dues rodes. Com que només té una roda per eix, els motoristes obteniu l’estabilitat del vehicle fent servir el vostre propi cos com a contrapès, de manera que quan es condueix una motocicleta s’ha d’estar atent no només al trànsit, sinó també a l’equilibri sobre el vehicle.

 

No ser vistos

Les dimensions de la motocicleta o el ciclomotor fan que els conductors dels altres vehicles puguin no veure-us. Cal portar els llums encesos i en bon estat tant de dia com de nit. No us acosteu als altres vehicles, ja que hi ha l’angle mort de visió: el conductor no pot veure pel retrovisor una motocicleta o un ciclomotor que té al costat.

 

Els moviments

Les motocicletes permeten moviments ràpids laterals, conducta molt perillosa. Cal utilitzar sempre els intermitents abans dels desplaçaments i senyalitzar-los amb temps i claredat.

 

La separació

Hi ha d’haver prou distància de separació amb el vehicle precedent per poder aturar la motocicleta sense risc de col·lisió.

moto1

La vista

Cal dur ulleres per protegir els ulls i evitar que les espurnes i la pols hi puguin entrar.

 

La velocitat

Hem de conduir a la velocitat adequada a la via i a les circumstàncies de la circulació, de forma que puguem controlar o aturar la motocicleta davant de qualsevol imprevist o situació d’emergència.

 

La distància de detenció

Aquest és l’espai que el vehicle recorre entre el moment en què el conductor veu el problema i el moment que el vehicle s’immobilitza. Aquest espai es multiplica per dos quan el paviment és moll i augmenta deu vegades més si hi ha neu o gel. Per això, en condicions climatològiques adverses, s’han d’extremar les mesures de precaució si es condueix un vehicle de dues rodes.

La distància de detenció està relacionada amb la distància de reacció i amb la de frenada. Si el conductor està cansat, distret, amb son o sota els efectes de l’alcohol i les drogues, el temps de reacció augmenta. La distància de frenada serà més curta o més llarga en funció de la velocitat, el pes o l’estat de la calçada, l’eficàcia dels frens i el dibuix dels pneumàtics, entre altres coses.

Segells de reconeixement d'administració oberta