El plenari de març debatrà l'ordenança de la Zona de Baixes Emissions
Aquest dimecres la Comissió d’Informació i Seguiment de Patrimoni i Territori ha estudiat la nova ordenança de la Zona de Baixes Emissions. Aquest és el tràmit previ per tal d’elevar la proposta al proper Consell Plenari de l’Ajuntament del dia 21 de març.
La consellera de Mobilitat, Sònia Orts, ha explicat que “l’ordenança parteix del projecte treballat al gener de 2024 amb la incorporació de les novetats del decret de la Generalitat del mes de juliol, així com el treball de coordinació i adaptació fet amb l’ajuntament de Reus, així com el 85% de les aportacions que han fet els grups municipals”. Orts també ha recordat que el principal objectiu de “la implantació de la ZBE és la reducció de contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública”.
A l’ordenança s’estableixen les directrius de la ZBE com l’horari de les restriccions que serà de 7 del matí a 7 de la tarda, com en el cas de Reus. Un dels aspectes destacables de l’ordenança és la creació d’un Registre de vehicles per aquells, que tot i no tenir sense distintiu ambiental, poden accedir a la ZBE. Els propietaris de vehicles que puguin acollir-se a alguna de les excepcions previstes com tenir mobilitat reduïda, tenir una baixa renda, que el vehicles sigui per ús professional, entre d’altres s’hauran d’inscriure en aquest registre per tal de poder entrar i sortir de la ZBE. Cal recordar que tindran lliure accés a la ZBE les bicicletes, els vehicles de mobilitat personal, els que disposin del distintiu ambiental 0, ECO, C i B i els vehicles inscrits al registre de vehicles.
A més, durant el 2026, els residents a Tarragona no tindran cap restricció, i a partir del 2027, els habitants censats a la ZBE podran entrar i sortir de la zona sense problemes. També ho podran fer aquells vehicles que es dirigeixin a aparcaments particulars (ja sigui de propietat, lloguer o abonament) o els d’ús públic situats a l’interior de la ZBE.
També es detalla que el règim sancionador aplicable serà el establert en la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària de l’Estat. La consellera Orts ha explicat “que durant el primer any d’aplicació no es multarà a ningú i a partir del 2027, valorarem quan es comença a sancionar. Volem fer una transició lenta amb molta informació, pedagogia i sensibilització”.
Previsió de terminis
Aquest mes de març està prevista l’aprovació de l’ordenança al Consell Plenari. Un cop finalitzat el període d’exposició pública i resoltes les possibles al·legacions, es duria a terme l’aprovació definitiva de l’ordenança i s’iniciaria la instal·lació del contracte per la implantació, posada en funcionament i enfortiment de la Zona de Baixes Emissions.
Aquests treballs es van adjudicar el passat mes de desembre, per un import de 1.379.125,00 € a la UTE ACISA – PAVAPARK ZBE TARRAGONA, formada per les empreses Aeronaval de Construcciones e Instalaciones i Pavapark Movilidad. Aquest contracte forma part del projecte Tarraco Sostenible pel qual el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va concedir un ajut Next Generation.
Aquest contracte inclou la instal·lació i posada en funcionament dels sistemes de control d'accessos a l'àrea restringida mitjançant 44 càmeres de lectura automàtica de matrícules. Així com la creació de la plataforma de gestió, el sistema de comunicació i integració amb bases de dades internes i externes o la implantació de sensors de qualitat d'aire i de soroll. Finalment també s’inclou la instal·lació de càmeres i panells d'informació dinàmica que s'integraran a la plataforma de gestió de la ZBE, i que tenen com a objectiu monitoritzar el funcionament de la zona i gestionar la mobilitat per tal de reduir els nivells de contaminació atmosfèrica.
Paral·lelament, també s'està desplegant la campanya de comunicació i preparant la senyalització, accions finançades per la Generalitat de Catalunya. Està previst doncs, que durant els propers mesos s’acabin tots els treballs i que la ZBE sigui una realitat al desembre d’aquest any.