Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Notícies Notícies 2024 Tarragona inaugura les obres de l’intercanviador d’autobusos de Battestini

Tarragona inaugura les obres de l’intercanviador d’autobusos de Battestini

Tarragona inaugura les obres de l’intercanviador d’autobusos de Battestini

Alcalde Rubén Viñuales: “una mobilitat urbana més sostenible és un dels nostres objectius i amb aquesta obra emmarquen la futura Zona de Baixes Emissions de la ciutat”
Tarragona inaugura les obres de l’intercanviador d’autobusos de Battestini Inauguració de l'intercanviador d'autobusos de Battestini. Foto: EMT.
17/12/2024

Aquest migdia l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, acompanyat de la consellera de Mobilitat i presidenta de l’EMT, Sonia Orts; i del conseller d’Urbanisme, Nacho García ha inaugurat les obres de l’intercanviador d’autobusos del carrer del Doctor Battestini, una infraestructura clau per potenciar la mobilitat sostenible i reorganitzar el transport públic a la ciutat. Aquest projecte, amb un pressupost d'1,24 milions d'euros finançats a través dels fons europeus Next Generation, reconfigurarà l’espai urbà i transformarà la mobilitat de Tarragona.

L’objectiu principal d’aquesta obra és afavorir l’intercanvi modal de transports i reorganitzar el servei de l’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) facilitant un punt d’ordenació de les línies d’autobusos en benefici dels usuaris i de l'operativa diària dels xofers.

A la inauguració, l’alcalde Rubén Viñuales ha destacat que “el que avui s'inaugura és el fet de potenciar i afavorir l'intercanvi modal de transports, generant un punt d'ordenació de les línies d'autobusos de l'EMT i reconfigurant l'espai urbà en superfície, a la vegada que es reorganitza el servei de l'EMT”.

Transformació del transport públic municipal

L’intercanviador Battestini serà un punt neuràlgic per a la reestructuració del servei de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) i aquesta operativa serà una realitat a partir del març 2025. A partir d’aquesta setmana i fins al març de l’any vinent l’intercanviador Battestini acollirà la operativa del pla d’alternatives de transport per carretera de Renfe que ara realitzen l’operativa en parades a l’Avinguda Roma.  

En paral·lel, l’EMT està enllestint un estudi per redissenyar la xarxa de transport municipal, que serà plenament compatible amb aquesta nova infraestructura i que s’adequarà als canvis urbanístics i els nous hàbits de mobilitat de la ciutadania. 

Compromís amb la renovació de la flota

Tanmateix, l'Ajuntament de Tarragona ha impulsat un pla d’inversió ambiciós per renovar més de la meitat de la flota actual d’autobusos en un termini de tres anys, amb una inversió total d'11 milions d’euros. Aquesta inversió respon a la necessitat de modernitzar una flota de 77 autobusos, la majoria amb més de 18 anys d’antiguitat, que presenten problemes de manteniment, una operativa menys eficient i majors nivells de contaminació.

Aquest 2024 s’ha adjudicat la compra de quatre autobusos elèctrics i sis d’híbrids, que s’incorporaran a la flota el 2025. Així, el 30% dels vehicles seran de baixes emissions el 2025, i el 2027 més del 50% de la flota estarà renovada amb tecnologies sostenibles.

Major protagonisme del vianant i més espai verd

El nou intercanviador d’autobusos disposa d’una calçada amb 4 carrils de circulació, dos per cada sentit. A cada extrem s’hi ha instal·lat una rotonda, que fa possible qualsevol maniobra de canvi de sentit dins de l’intercanviador, aconseguint així una optimització en el temps i distància del recorregut dels autobusos. L’intercanviador es connecta amb l’estació d’autobusos existent mitjançant un pas de vianants situat a la zona central.

La reforma ha permès urbanitzar l’espai amb major espai pels usuaris dels autobusos i vianants, per exemple entre el Parc de la Ciutat i l’intercanviador s’obre una vorera de 9 metres d’amplada que permet d’una banda oferir un espai d’espera ampli, i per l’altre, permet transitar entre el carrer Pere Martell i l’avinguda Roma o accedir al Parc de la Ciutat.

També destaca un major protagonisme de l’espai verd, amb la creació de mitjanes amb gespa i nou arbrat, i l’eliminació d’un carril de circulació al carrer Domènec Guansé que es transforma en zona verda.

Tarraco Sostenible

L’obra de l’intercanviador de Battestini s’inclou en el projecte Tarraco Sostenible pel qual el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va concedir un ajut Next Generation. Aquest projecte inclou la implantació, posada en funcionament i enfortiment de la ZBE i l’adquisició de nous autobusos.

Segells de reconeixement d'administració oberta