L'Ajuntament adjudica el contracte per a la implantació i enfortiment de la ZBE
Aquesta setmana s’ha adjudicat el contracte per la implantació, posada en funcionament i enfortiment de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Tarragona. L’Ajuntament ha adjudicat aquesta obra per un import de 1.379.125,00 € a la UTE ACISA – PAVAPARK ZBE TARRAGONA, formada per les empreses Aeronaval de Construcciones e Instalaciones i Pavapark Movilidad.
La consellera de mobilitat Sonia Orts ha destacat que “aquest contracte té com a objectiu el subministrament, instal·lació, posada en marxa i gestió de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Tarragona mitjançant un sistema de control d'accessos per càmeres de lectura de matrícules a l'àrea restringida”.
Per aconseguir-ho s’han definit dues actuacions: la primera és la implantació de la ZBE, que inclou la instal·lació i posada en funcionament dels sistemes de control d'accessos a l'àrea restringida mitjançant 44 càmeres de lectura automàtica de matrícules. També s’inclou en aquesta actuació, la creació de la plataforma de gestió i el sistema de comunicació i integració amb bases de dades internes i externes.
La segona actuació inclou les mesures complementaries d’enfortiment de la ZBE de Tarragona, com la implantació de sensors de qualitat d'aire i de soroll, la instal·lació de càmeres i panells d'informació dinàmica que s'integraran a la plataforma de gestió de la ZBE de la primera actuació, i que tenen com a objectiu monitoritzar el funcionament de la zona i gestionar la mobilitat per tal de reduir els nivells de contaminació atmosfèrica.
ZBE
Actualment s’estan enllestint les diferents accions que han de fer possible la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions a la ciutat. Per una banda, el PMUS (Pla de Mobilitat Urbana Sostenible) es preveu que l’aprovi inicialment a principis del 2025. Per l’altre, l’ATM està estudiant les al·legacions que es van presentar al projecte de ZBE. Un cop estudiades, se’n farà l’aprovació definitiva que és el pas previ per poder aprovar l’ordenança municipal que ha de regir la ZBE.
La consellera Orts ha posat en relleu que “l’ordenança s’ha fet de manera consensuada amb Reus per assegurar que hi hagi harmonia entre les dues normatives, i també de manera col·laborativa amb els grups municipals”. Paral·lelament, s'està desplegant la campanya de comunicació i preparant la senyalització, accions finançades per la Generalitat de Catalunya.
Està previst doncs, que durant el 2025 s’acabin tots els treballs i que la ZBE sigui una realitat a partir del 2026, amb les moratòries necessitaries per tal que tota la ciutadania s’hi pugui adaptar.
Tarraco Sostenible
Aquest contracte s’inclou en el projecte Tarraco Sostenible pel qual el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va concedir un ajut Next Generation, que inclou a més l’obra de l’intercanviador de Battestini i l’adquisició de nous autobusos.