Tarragona assisteix a l'última reunió del comitè de treball del projecte europeu Push&Pull
El projecte europeu Push&Pull per a l’estudi i aplicació de polítiques combinades d'estímul de modes de transport més beneficiosos i compatibles amb la vida urbana i de dissuasió en l'ús indiscriminat l'automòbil privat conclou avui, 27 de gener, a la ciutat de Gent (Bèlgica) amb l’última trobada del comitè de treball.
Durant dos anys, Tarragona ha participat en aquest projecte a través de l’empresa pública Aparcaments Municipals de Tarragona amb l’objectiu d’avaluar les actuacions que han fet algunes ciutats, conèixer com ho han dut a terme i compartir les experiències amb altres ciutats europees. Es tracta d’un programa europeu que vol aconseguir anar canviant el model predominant de mobilitat actual, basat en el automòbil, cap als més sostenibles.
Cal assenyalar que l’experiència de Tarragona va despertar molt d’interès des de l’inici del programa, tant per la mesura en si mateixa, com pel seu desenvolupament en l’àmbit tècnic i social.
Aquesta iniciativa ha permès a la ciutat avaluar el funcionament i l’impacte de les zones regulades i la seva incidència en el nivell d’ús dels modes alternatius de mobilitat, com el transport públic i la bicicleta. També ha posicionat Tarragona a nivell català i espanyol però també europeu com a referent d’aplicació de polítiques de gestió de l’aparcament i la mobilitat dirigides a assolir una mobilitat sostenible al territori.
La Comissió Europea va triar 8 ciutats per l’aplicació de polítiques push&pull. En el cas de Tarragona, la raó va ser la regulació de l’aparcament en superfície duta a terme per l’Ajuntament, com un model de política push (dissuasió) en l’ús indiscriminat del vehicle privat i per considerar-la, tant pel nombre de places (4.595) com pel fet que afavoreix els residents, una experiència nova en ciutats de mida semblant.
El líder del projecte Push&Pull ha estat la consultora FGM-AMOR (Àustria) i entre els socis hi estaven les ciutats de Cracòvia (Polònia), Gent (Bèlgica), Iasi i Bacau (Romania) Örebro (Suècia), Nottingham (Anglaterra), Ljubljana (Eslovènia) i Tarragona. També participaven experts en mobilitat de les Universitats de Malmö (Suècia) i Rotterdam (Holanda).
Cal recordar que el compromís d’Europa és reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle (que majoritàriament procedeixen de la motorització) en un 40% respecte dels nivells de 1990, d’aquí a 2030, en els 28 Estats membres. El repte és que, en 2050, hagi una reducció d’entre el 80 i el 95% de les emissions i mantenir l’escalfament de l’atmosfera per sota del 2ºC.