Tarragona i Reus centren un debat tuitaire de mobilitat
"La mobilitat ens preocupa a tots perquè tothom es mou i cadascú mira per les seves necessitats, fet pel qual les actuacions envers uns o altres sempre creen conflicte". Així va introduir Begoña Floria la xerrada del passat dijous a la tarda a la Cooperativa Obrera amb una trentena d'assistents.
Una ciutat per als cotxes o per a les persones?
D'altra banda la regidora va insistir en la importància de tractar en general la mobilitat i no centrar-se tan sols en l'aparcament, tot i reconèixer que és una de les principals preocupacions de la ciutadania. Segons Floria, "cal que ens preguntem si volem una ciutat per als cotxes o per a les persones" i a partir d'aquí explicar el motiu pel qual és necessari imposar polítiques de cost envers l'ús del vehicle i l'aparcament. Va recordar, en aquesta línia, que ja moltes ciutats europees tenen l'accés restringit dels vehicles al centre, seguint la fórmula d'aparcar a la perifèria i moure's per la ciutat en transport públic i caminant. És per aquest motiu que els plans de mobilitat s'orienten a obtenir ciutats més saludables i menys contaminades.
Tarragona i Reus, ciutats urbanísticament diferents
Tarragona i Reus coincideixen en l'objectiu de treballar la mobilitat per millorar les seves ciutats tot i que "ho fan amb models de mobilitat diferents, ja que urbanísticament les dues també son molt diferents", va explicar Floria. I es que Reus és una ciutat molt caminable, concèntrica que va créixer del centre cap a fora i Tarragona, en canvi, entre Ferran i Bonavista té 20 quilòmetres i entre el Serrallo i Sant Salvador n‘hi ha 7. És una ciutat dispersa i urbanísticament molt més complexa, afirma Floria.
El preu de l'aparcament
El fet que Reus tingui amortitzats i pagats els seus aparcaments municipals els permet establir millors tarifes, cosa que no és el cas de Tarragona que "encara paga herències del passat", va dir la consellera. A més, cap dels aparcaments públics tarragonins està al centre comercial, excepte el del Mercat. Tot i així va apuntar que en els últims anys el preu diari dels aparcaments s'ha abaixat dels 27 euros als 12'6, i que enguany la situació financera permetrà revisar preus per tal d'ajustar-los tot i que no es pugui fixar el preu de 4 € diaris de Reus. Floria va destacar de Tarragona el preu de 0'60 cts/hora entre les 21 h i les 06 h i l'abonament del Pàrquing de Joan XXIII de 12 hores per només 20 € al mes i de 38 € al mes per 24 hores, de dilluns a divendres en tots dos casos, i amb tiquets de bus gratuït, tenint en compte que hi ha connexió amb 6 línies de bus per deixar el cotxe i anar amb transport públic al centre.
Aposta pel transport públic
A més de les polítiques restrictives envers el vehicle privat en favor d'altres modes de transport, Tarragona vol i aposta per fomentar l'ús del transport públic. En aquest sentit la ciutat té 18 línies que mouen 9'1 milions d'usuaris, mentre que Reus, amb poques menys, 12 línies, mou 2'15 milions de viatgers anuals. La diferència és major i, per tant, a la ciutat veïna, "la mobilitat és més alta a peu i amb cotxe”, va explicar Begoña Floría.
Aquests van ser els temes més destacats de la xerrada on els assistents també van tenir oportunitat de plantejar els seus dubtes, problemes i opinions al respecte durant una hora i mitja.
______
VÍDEOS:
A continuació podeu veure en vídeo les intervencions al complet i altres microvídeos amb els ítems més destacats properament.