Els col·lectius probicicleta i l'Ajuntament consensuen mesures de foment d'aquest mitjà de transport sostenible
Tarragona ha debatut durant tres dies la xarxa ciclista que s’ha de definir a la ciutat en les "Jornades Tarragona Ciclable", que van cloure ahir a la nit a l’Institut Municipal d’Educació. Durant dues jornades de debat els col·lectius usuaris de la bicicleta han reivindicat l’impuls de l’ús de la bici com a mitjà sostenible de mobilitat urbana. Per la seva banda, els responsables de Mobilitat de l'Ajuntament de Tarragona han exposat la xarxa ciclista definida al Pla de Mobilitat Urbana de Tarragona (PMUST) i han manifestat la seva ferma decisió d’aplicar mesures de mobilitat sostenible, traient espai al cotxe per donar-lo als vianants i a les bicicletes en una ciutat on l’ús d’aquest mitjà de transport és encara força baix, del 0’2%.
La principal conclusió d’aquestes jornades de participació que va obrir divendres la consellera de Mobilitat, Begoña Floria, ha estat establir les prioritats per donar continuïtat als carrils bici existents i solucionar els problemes de disseny i estat de conservació d’aquests itineraris, la connexió dels barris amb el centre i un primer nou vial ciclable que connecti l'existent a l’N-340 a Ponent amb la plaça Imperial Tarraco, i la necessària connexió dels principals equipaments de transport, educatius i sanitaris.
Les jornades de participació es van dur a terme les tardes del divendres, dia 20 i dilluns, dia 23. El col·lectiu més nombrós de participants el formaven membres del Grup de Mobilitat de Tarragona, però també van assistir diverses persones a títol individual, membres del col·lectiu Bici Camp de Reus, un responsable del Complex Educatiu Tarragona, dues persones del grup Monte Pio de conductors, un tècnic de l’ATM del Camp de Tarragona i José María de Goya com a responsable de l’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament.
Durant la primera sessió de divendres es va definir la part de la ciutat que obligatòriament s’han de cobrir amb la xarxa ciclable i es van discutir les diferents tipologies existents de vies i els avantatges i inconvenients del seu encaix a la ciutat de Tarragona. La proposta inicial de l’equip redactor consistia a cobrir els itineraris de la Rambla Nova, Rambla President Companys i Rambla President Macià, la connexió amb la Rambla des de l’estació de Renfe i la connexió amb el Mercat. Aquesta primera opció es va qüestionar en considerar que cal prioritzar altres corredors; finalment els assistents van acordar consensuar en la següent sessió una xarxa general recollint les propostes de tots els implicats i establir les prioritats d’actuació i les possibles tipologies de vies ciclistes en cada cas.
En la jornada d’ahir dilluns van assistir representants del Grup de Mobilitat de Tarragona, el representant del Complex Educatiu de Tarragona i el tècnic de l’ATM. En aquest cas, es va sumar la representant del grup Tarragona Bici i el cap de Mobilitat de l’Ajuntament de Tarragona. En aquest taller es van definir els corredors que es consideren necessaris a la ciutat, tenint com a document base el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tarragona (PMUST). Amb tot, es va consensuar ampliar la xarxa bàsica definida al PMUST i incloure recorreguts com el c/Pere Martell o la connexió amb la T-11, entre d’altres. Tot aquest treball es va desenvolupar sobre un plànol gran que cobria tot el terme municipal de la ciutat i fruit d’aquest treball es va concloure que cal connectar amb les vies ciclables existents abans de construir nous trams inconnexos i que la prioritat ha de ser connectar els barris amb el centre i donar accessibilitat en bicicleta als principals equipaments de transport, educatius i sanitaris.
Per ordre descendent, van prioritzar-se els següents corredors:
- Connexió amb el carril existent de la N-340 a Ponent amb Imperial Tarraco per Via Roma i per Pere Martell i carrer Reial amb l’estació de Renfe. Amb aquesta connexió es dóna continuïtat al carril bici ja existent a l’N-340, es dóna accessibilitat als barris de Ponent, on es concentra una part molt important de la població de la ciutat i s’interconnecten el centre urbà amb les estacions d’autobús i tren.
- Connexió amb els centres universitaris: Imperial Tarraco amb els campus de Sescelades i Catalunya per avinguda Països Catalans en el primer cas i per Marquès de Montoliu en el segon i el Complex Educatiu de Tarragona amb el carril bici existent a Ponent.
- Connexió amb l’Hospital Joan XXIII (cal definir encara la manera de connectar aquest punt).
José María de Goya, cap de Mobilitat de l’Ajuntament de Tarragona, ha assegurat després del debat que la ciutat és valenta en l’aposta per una mobilitat sostenible, i que caldrà cedir espai en la via pública als vianants i als ciclistes i no tant al cotxe.
En paral·lel a la definició i priorització de la nova xarxa ciclista també es va consensuar que la xarxa existent actualment ha d’estar en bones condicions i que cal treballar força en les mesures de conscienciació i comunicació de les diferents accions que cal emprendre.