Tarragona inicia l'aplicació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible amb la millora de l'aparcament com a primera mesura
L’Ajuntament de Tarragona començarà a aplicar a partir del proper 15 de juliol la zona verda per a residents, que tindrà un preu de 0,55 € al dia. Es tracta d'una regulació de l’aparcament en superfície que té per objectiu facilitar l'estacionament als residents del centre, col·lapsat per l'augment de la demanda d'ocupació. Aquesta mesura s'emmarca en les set línies d'actuació aprovades en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), aprovat després d'un ampli procés participatiu i de reflexió ciutadana que es va iniciar el 2008 i que ha conclòs amb la validació de les mesures a prendre, que s'implantaran des d'ara al 2017.
Les dades dels treballs de camp fets per elaborar la diagnosi del PMUS van demostrar que la manca d’aparcament és un problema greu a la ciutat que incideix directament empitjorant tota la mobilitat, també a peu i en autobús. Els resultats foren del tot aclaridors: l’ocupació d’una plaça és majoritàriament del 99% amb uns índex de rotació molt baix de l’1,6 i el 2, el que significa que de mitjana, cada plaça només es ocupada, com a màxim, per 2 cotxes al dia.
La regulació de l’aparcament, és a dir, l’establiment d’un preu per l’ocupació de l’espai públic, és una mesura dirigida no només a repartir equitativament l’espai entre tota la demanda -aplicant preus més barats als residents– sinó també a la descongestió en la circulació, que permetrà un servei públic de transport urbà més eficient i ràpid i la millora de la contaminació atmosfèrica. Es tracta d'una acció encaminada a assolir les demandes exigides per la legislació catalana en el marc dels Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) i una eina clau per a la gestió del trànsit al centre de la ciutat, ja que redueix el col·lapse, que ara per ara té hores punta de circulació durant tot el dia. La llei de mobilitat posa èmfasi en que s'ha de canviar el model actual, que converteix els carrers en immensos garatges, i deixar les vies bàsiques per circular.
Les necessitats d'estacionament de tots els vehicles actuals i la previsió que les dades augmentin obliguen a establir mesures de racionalització de l'ús del vehicle privat, encaminades a resoldre els col·lapses en les vies quan es circula buscant aparcament i que ralentitzen la circulació del transport públic, que acaba no sent competitiu, afectat com està per retards i problemes que li genera la congestió del transit. I és necessari, en l'àmbit de la mobilitat sostenible, que els usuaris del transport col·lectiu siguin afavorits per aconseguir temps competitius i freqüències convenients.
La tendència demogràfica i de mobilitat de Tarragona, juntament amb la de les poblacions veïnes, portarà a un escenari en 2017 on l’espai públic de Tarragona no serà capaç d’absorbir ni el flux circulatori ni la demanda d’ocupació que generarà. Aquesta situació va ser prevista pel govern català, que va promulgar una llei de mobilitat l'any 2003 amb caràcter obligatori per a municipis de més de 50.000 habitants, i en l’any 2006, afegint pautes de sostenibilitat, que passava a considerar aspectes tant importants com la salut de les persones o la seva seguretat. Complerts els tràmits exigits per la llei, Tarragona comença l’aplicació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) encaminat a resoldre els greus problemes de mobilitat que ja pateix i el seu agreujament futur.
Més informació a www.aparcamentstgn.cat.