L’EMT continua amb mesures d'ajust tot i que incrementa el bitllet social
El Consell d’Administració de l’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) va aprovar ahir el pressupost per al 2013 que preveu un nou ajust en la despesa que passarà de 14.183.072 euros a 13.787.961. Amb aquesta reducció, que es durà a terme principalment amb mesures estructurals com l’estalvi de gasoil i de la partida de personal, es manté la tendència del pla de viabilitat aprovat a principis d’aquest any, per garantir el futur del transport públic municipal sense penalitzar l’usuari amb les tarifes i afavorint el bitllet social. En aquest sentit, s’ha aprovat una reducció de l’increment del bitllet, que segons el pla d’estabilitat havia de ser del 5% i que, inicialment, passava en el bitllet senzill de 1.35 a 1.45 euros. Finalment, s’aplicarà només l’IPC previst, del 3%, i per tant el bitllet senzill passa a 1.40. Cal tenir en compte, que dels usuaris de l’EMT, un 16.03% ho fan amb bitllet senzill, un 48.45% amb targetes de pagament, i el 35.52% ho fam amb targetes socials, aquestes han tingut un increment dels bitllets socials gratuïts per aturats sense prestació, que s’ha disparat situant-se actualment en 63.746 viatges, quan en tot l’any passat van ser 25.672.
Així doncs, amb el pla de viabilitat econòmica iniciat el passat 16 de gener, l’EMT reduirà la despesa en, aproximadament, dos milions d’euros respecte al 2011 i s’ha garantit la prestació del servei malgrat la difícil situació econòmica actual i la necessitat de controlar el dèficit. L’increment moderat de tarifes, que situa actualment el bitllet senzill en els més barats de l’Estat, es mantindrà el 2013 i s’ha reduït la plantilla en 16 persones. Cal tenir en compte però que el transport públic en general ha patit una pèrdua d’usuaris que a nivell de Tarragona s’ha traduït en un 7%. Aquesta variació, que es mantindrà el 2013, ha provocat una caiguda d’ingressos i per tant, malgrat que l’empresa reduirà les seves despeses, la aportació final que haurà de fer l’Ajuntament serà de 7,8 milions d’euros.
Igualment, al llarg del 2013 es mantindrà la reducció del servei, que finalment ha estat del 16% en comptes del 20% contemplat inicialment en el pla de viabilitat.
Cal recordar que les principals línies d’actuació incidien en la millora de la eficiència del servei, eliminant línies, però mantenint la cobertura a tot el territori i els ajustos en l’estructura de direcció i en la plantilla per adaptar-la a les noves necessitats de servei. Esmentar igualment que ha funcionat la quota de renovació de la targeta als jubilats, com ja feien els escolars, que ha impedit el frau i ha costejat les despeses d'emissió.
L’aplicació de les mesures ha permès a l’empresa un estalvi de 2 milions d’euros.
TARIFES EMT |
2013 |
||
Bitllet senzill |
1,40 |
||
T 20/90 |
15,00 |
||
T 50/45 |
28,50 |
||
T TARRACO |
39,50 |
||
T JOVE |
18,75 |
||
Plàstic anònim |
2,55 |
||
Plàstic personalitzat |
3,10 |
||
Renovació jubilat/escolar |
10,00 |
||
COMPARATIVA PREU VIATGE |
2012 |
2013 |
DIFERÈNCIA PREU VIATGE |
Bitllet senzill |
1,35 |
1,40 |
0,05 |
T 20/90 |
0,71 |
0,75 |
0,04 |
T 50/45 |
0,54 |
0,57 |
0,03 |
T TARRACO |
0,38 |
0,40 |
0,02 |
T JOVE |
0,179 |
0,188 |
0,01 |
Plàstic anònim |
2,55 |
2,55 |
0,00 |
Plàstic personalitzat |
3,10 |
3,10 |
0,00 |