Moció de CiU per demanar enllaçar els trens regionals de Tarragona amb l'Aeroport del Prat
Com tots sabem la construcció de la Línia 9 de metro de Barcelona (L9Sud) és la infraestructura més important mai impulsada per la Generalitat, sufragada per tant per tots els ciutadans de Catalunya, és per això, que el nostre Grup Municipal considera que un cop s’ha inaugurat aquesta línia ha de beneficiar a la totalitat dels ciutadans del territori, especialment a les ciutadans de Tarragona i la resta del territori.
La posada en marxa d’aquesta nova infraestructura, el passat mes de febrer, obra la porta a noves connexions que anteriorment no es consideraven viables. Per exemple, la L9Sud disposa d’una parada a l’estació de rodalies del Prat de Llobregat, convertint aquesta en un important intercanviador de la xarxa de transport públic tant per la seva connexió cap a l’aeroport com pel seu enllaç amb la resta del territori de Catalunya.
L'estació del Prat de Llobregat disposa de serveis de rodalies mitjançant la línia R2, R2Sud i R2 Nord, els quals connecten amb la terminal 2 de l'aeroport cada 30 minuts. I d’altra banda, amb la posada en servei de la L9Sud en el tram Aeroport - Zona Universitària, hi ha una nova connexió ferroviària entre Barcelona i la terminal 1 de l'aeroport, amb parada a l'estació del Prat de Llobregat.
Totes aquestes millores, però, amb l’esquema actual de serveis de rodalies del Tarragonès, no suposen cap canvi substancial en el nostre territori. Pel mateix corredor ferroviari de la línia R2 Sud entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona, discorren els serveis regionals entre el sud de Catalunya i Barcelona de les línies R13, R14, R15 i R16 de Rodalies de Catalunya. Es tracta de 26 expedicions diàries en sentit Barcelona, de les quals només dues paren a l'estació del Prat de Llobregat. Així, la majoria dels usuaris d'aquestes línies que volen accedir a l'aeroport del Prat han d'entrar a Barcelona, fer intercanvi a l'estació de Sants i tornar enrere per anar a l'aeroport.
D’aquesta manera, tot i les millores per enllaçar el ferrocarril amb l’aeroport, el fet que la connexió no arribi a les estacions del Camp de Tarragona, i que els trens no tinguin parada a l’estació del Prat de Llobregat, a efectes territorials, aquesta modernització esdevé inútil i situa el nostre territori en una clara posició d’inferioritat davant l’àrea metropolitana de Barcelona.
Per tal d’assegurar una connexió directe entre el nostre territori i aquesta nova línia de metro existeixen dues opcions. La més senzilla és fer parar tots els trens Regionals de les línies R13, R14, R15 i R16 a l’estació del Prat de Llobregat. L’altra opció és la prolongació de la línia R2Sud fins als municipis del Camp de Tarragona i que tots tinguessin parada a l’estació d’El Prat de Llobregat, de forma que es disposaria d’un tren cada 30 minuts millorant, d’aquesta manera, la freqüència de trens.
El fet que els trens tinguin parada a l’estació del Prat de Llobregat no comportaria cap increment de temps de viatge entre Tarragona i Barcelona si s’apliquen mesures correctores adients, com ara la millora de l’estat de la infraestructura i una reordenació eficient dels horaris.Actualment anar de Tarragona fins a l’Aeroport de Barcelona suposa un temps d’1 hora i 31 minuts i si s’inclogués la parada a l’estació del Prat de Llobregat el temps d’aquest viatge es reduiria 18 minuts.
D’altra banda, considerem errònia la mesura que obliga a pagar un suplement per fer ús de les estacions de la L9Sud en direcció a les dues terminals de l’aeroport. Aquest fet pot provocar a nombrosos turistes i visitants es vegin obligats a canviar de mitjà de transport i, pel que fa a l’àmbit local, on ja considerem que actualment paguem un preu alt per fer part dels nostres moviments quotidians, no podem permetre que haguem de desaprofitar la millora que representa aquest enllaç amb l’aeroport per raons de tarificació.
Per tots els motius exposats anteriorment el Grup Municipal de CiU proposa al Ple l’adopció dels següents acords:
PRIMER.-Demanar al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i a Renfe (l’operadora del servei de Rodalies de Catalunya) que la majoria de les línies regionalsR13, R14, R15 i R16, s’aturin a l’estació del Prat de Llobregat sense que això comporti un increment en el temps de viatge entre Tarragona i Barcelona i/o que totes les circulacions de Rodalies de la línia R2Sud es prolonguin fins als municipis del Tarragonès.
SEGON.- Demanar al Govern de la Generalitat que faci les gestions necessàries amb el Govern de l'Estat espanyol per tal que els serveis ferroviaris de llarga distància també incorporin la parada a l'estació del Prat.
TERCER.-Demanar a l’Autoritat del Transport Metropolità, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i a Transports Metropolitans de Barcelona que tots els bitllets integrats de més d’una zona puguin ésser vàlids per arribar a qualsevol terminal de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, sense la necessitat de pagar-ne cap suplement. Aquesta condició també ha d’ésser mantinguda dins del nou sistema de tarificació derivat de la introducció de la T-Mobilitat i amb la inauguració del nou servei de Rodalies entre Barcelona i l’Aeroport de Barcelona – El Prat.
QUART.-Demanar a l’Autoritat del Transport Metropolità, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i a Transports Metropolitans de Barcelona i Renfe (l’operadora de Rodalies de Catalunya) que dissenyin i posin a la venda un nou bitllet de viatge únic combinat Regionals/Rodalies+Metro que permeti fer el transbord a l’estació del Prat de Llobregat per arribar a l’Aeroport de Barcelona-El Prat.
CINQUÈ.-Traslladar tots aquests acords adoptats al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, a l’Autoritat del Transport Metropolità, a Renfe (l’operadora del servei de Rodalies de Catalunya) i a Transports Metropolitans de Barcelona.
Albert Abelló
Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió
Tarragona, 17 de març de 2016