ERC proposa que l’ampliació de l’aparcament de Torroja costi 1€ al dia
La proposta d’una nova tarifa a l’aparcament de Torroja i el traspàs de Rodalies a la Generalitat seran els temes que el Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya portarà al plenari del pròxim 19 d’abril.
Pel que fa a la primera moció, el GM d'ERC presentarà un text per a millorar l'ús dissuasiu i accessible a l'ampliació de l'aparcament Torroja en benefici del veïnat, les entitats i resta de visitants de la Part Alta. Concretament, els republicans proposen que les places ampliades passin a tenir un cost d'1€ al dia màxim, amb una possible reducció per part del veïnat de la Part Alta i Músics, amb un cost de 0,40€ al dia màxim.
El conseller Xavi Puig ha explicat que "si canviem la tarifa l'aparcament passarà de ser un invent fallit a una oportunitat per als veïns. Actualment, l'aparcament està pràcticament buit, no té cap sentit que tinguem aquesta infraestructura i que continuï tenint un cost de 5,95€ al dia. És una imatge que sobta, però que té la seva explicació no en l’obra sinó en la seva gestió. En vistes del resultat és evident que el preu és excessiu, especialment per l’existència de zona taronja al barri dels Músics”. Per això des del Grup Municipal demanen a l’equip de govern que separi l’ampliació del Torroja de l’aparcament original i convertir-lo en un aparcament obert regulat com a zona taronja.
Els republicans creuen que amb aquesta modificació tarifària l'ampliació de l'aparcament s'emmarcarà en la lògica promoguda durant el govern Ricomà del foment de la mobilitat sostenible, en concret, per generar nou aparcament dissuasiu al voltant de les zones congestionades de Tarragona i pel qual es va rebre una subvenció dels Fons Next Generation per fer possible aquesta ampliació. "L'objectiu del projecte és proveir de més aparcament la Part Alta i el barri dels Músics, sobretot per als veïns i treballadors d'aquesta zona de la ciutat", ha puntualitzat Puig, qui ha recordat que "Torroja té una centralitat per donar servei a treballadors i usuaris del Club Natació Tàrraco, la Residència de la Mercè, la Diputació de Tarragona, el Rectorat de la URV o el Col·legi de Lestonnac, a més de diversos col·legis professionals, com el Col·legi d'Arquitectes i el Col·legi d'Enginyers Industrials. També donarà servei als visitants del sector de la cultura i de la restauració, on a la Part Alta hi ha molta oferta".
A més, per ERC, el gran aparcament dissuasiu de Torroja ha de permetre que les veïnes i veïns tinguin l’opció d’aparcar el seu vehicle sense haver-lo d’entrar al cas antic. “Aquest fet és particularment rellevant per dues raons: en primer lloc, per fer més atractiu viure al barri atès que anirà acompanyat de millores en les opcions de mobilitat i en el propi benestar; i en segon lloc, perquè permetrà continuar aprofundint la peonització de la Part Alta, donar-lo al barri més protagonisme, espai i seguretat als vianants en detriment dels vehicles privats”, ha explicat Puig.
EL TRASPÀS DE RODALIES
El segon text l’ha presentat la portaveu d’ERC, Maria Roig, qui ha destacat que “la situació de Rodalies és insostenible i a Tarragona encara ho és més. Les usuàries i els usuaris del servei ferroviari pateixen incidències pràcticament a diari i això els està comportant conseqüències personals importants. Hi ha gent que s’està jugant la feina o els estudis a causa d’aquest mal servei i la conciliació personal, familiar i laboral se’n ressent greument”.
Roig ha afirmat que “a Catalunya, les xarxes que depenen d'Adif i els trens que depenen de Renfe són una autèntica calamitat i tenen un mal endèmic que està cronificat”. En aquest sentit, la republicana ha lamentat que “els usuaris són víctimes de múltiples incidències i és paradoxal que si el que es vol és fomentar la mobilitat sostenible, i que la gent deixi el cotxe a casa, no es pot oferir un servei tan deplorable com el que estem tenint”. Sobre això, ha apuntat que ara mateix per fer el trajecte entre Tarragona i Barcelona, si no hi ha cap imprevist, es triga entre 20 i 30 minuts més que fa 25 anys” i recorda que “l'estat espanyol només ha executat el 50% del que havia pressupostat per Renfe i Adif a Catalunya des del 2010. Mentre que a Madrid s'ha executat el 121% del pressupostat, a Catalunya el dèficit d'inversió s'enfila a 3.600 milions d'euros”.
Roig ha posat de manifest que un col·lectiu d’afectats del Camp de Tarragona, Baix Penedès, Garraf i l'Ebre (usuaris de les línies R2 sud, R14, R15, R16 i R17) ha dit prou a aquesta situació i ha creat la Plataforma "Dignitat a les vies". Aquesta plataforma va aconseguir aplegar el passat 7 d’abril més de 200 persones davant de l’estació de Tarragona per exigir solucions, que respectin els seus drets i que s’ofereixi un servei digne a Renfe i Adif.
Per tal de pal·liar totes aquestes mancances en el servei, Esquerra Republicana ha fet un pas endavant sobre aquest tema i, “com moltes altres coses que semblaven impossibles com l’Amnistia”, ha negociat el traspàs integral de Rodalies a la Generalitat i ho ha aconseguit.
Per tot plegat, des d’ERC reclamaran al ple que l’Ajuntament doni suport al traspàs integral de Rodalies a la Generalitat de Catalunya i mostri el seu suport també a la Plataforma “Dignitat a les vies” en les seves reivindicacions. A més, demanaran que el consistori que reclami a Adif i Renfe una millora significativa del servei que minimitzi les incidències, encara que ja s’estigui treballant en el traspàs de Rodalies a la Generalitat i sobretot que s’insti al govern espanyol a buscar solucions de servei alternatiu i de garanties que doni resposta als milers d’usuaris de tren que veuran afectada la seva mobilitat a causa de les obres del Corredor Mediterrani a Roda de Berà, previstes per al setembre d’enguany.