Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Consistori Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2024 ERC aposta per la participació ciutadana per fomentar una mobilitat amable i millorar la via pública

Els republicans també presentaran una moció per recuperar i conservar els Montgons, un element destacable del patrimoni medieval de Tarragona
ERC aposta per la participació ciutadana per fomentar una mobilitat amable i millorar la via pública Els consellers Xavi Puig i Carles Farré durant la roda de premsa.
20/05/2024

El Grup Municipal d’Esquerra Republicana presentarà en el Consell Plenari ordinari d'aquest mes de maig dues mocions: una per fomentar una mobilitat amable a Tarragona i una segona per a la conservació i la recuperació del patrimoni dels Montgons i que ha estat elaborada per l'Associació de Veïns de Parc Riu Clar.

Pel que fa al primer text, els republicans proposen portar a terme diverses accions arreu de la ciutat per millorar l'urbanisme, repensant les zones per a vehicles i vianants per tal que Tarragona sigui una ciutat molt més amable. "Considerem que cal portar a terme una acció potent i relativament immediata, emmarcada en un pla d'acció sobre seguretat viària, on s'impulsi la mobilitat segura, sostenible i cívica i que es fomenti l'ús responsable de la via pública", ha explicat el conseller Carles Farré.

En aquest sentit, els republicans proposen que s'eliminin els punts perillosos a la via pública, per millorar la seguretat dels vianants i també dels conductors. És per això que la moció aposta per la participació ciutadana i proposa "una millora significativa de l'aplicació 'Epp!', on s'inclogui un espai específic destinat perquè els tarragonins i les tarragonines puguin avisar de punts que considerin perillosos perquè puguin ser avaluats i modificats si s'escau", ha detallat Farré, qui ha posat alguns exemples de zones perilloses com podria ser la visibilitat reduïda, per presència de contenidors, al pas de vianants entre el carrer Apodaca i Orosi o la visibilitat reduïda, per vehicles aparcats, a la sortida de vehicles de la zona d'aparcament de Platja Llarga - Club Tennis Tarragona.

"Amb aquesta moció des d'ERC reafirmem el nostre compromís amb la seguretat viària i la protecció dels ciutadans de Tarragona. Resoldre aquestes problemàtiques revertirà en mantenir, o fins i tot millorar, l'índex de sinistralitat i contribuirà a fer de Tarragona una ciutat més amable per al passeig i menys estressant en l'àmbit de la mobilitat", ha conclòs el conseller d'ERC.

La segona moció que han presentat els republicans insta al govern a conservar i recuperar el patrimoni dels Montgons. Un text proposat per l'Associació de Veïns de Parc Riu Clar i que ha assumit el Grup Municipal d'ERC (i també el GM de Tarragona en Comú Podem) per tal de lluitar plegats per la millora de l'espai.

El conjunt dels Montgons és un assentament d'època medieval i esmenat com el primer nucli d'ocupació fora de la ciutat de Tarragona. Té un enorme valor històric i arqueològic i és declarat com a Bé Cultural d'Interès Nacional. Entre les restes destaquen l'església romànica de Sant Julià del segle XII-XIII, diversos habitatges i també un castell. Tot i això, no hi ha hagut una implicació per mantenir-lo en òptimes condicions. El portaveu adjunt del GM, Xavi Puig, ha explicat que "hi ha moltes entitats que reivindiquen una cosa tan bàsica com la neteja i la senyalització de l'espai i la dignificació de tot l'entorn, i nosaltres també ens hi volem sumar, ja que considerem que és un patrimoni que s’ha de recuperar". Des d’ERC han apuntat que l'entitat veïnal del barri ha estat liderant tota una sèrie d'excursions amb entitats de tota mena, però no està sola en aquesta reivindicació perquè compta amb la complicitat i la força d’entitats com GATA, la Reial Societat Arqueològica Tarraconense o la Universitat Rovira i Virgili, que s’hi ha implicat de manera estudiosa.

Actualment, l'accés a l'església està pràcticament invalidat per les males herbes i esbarzers que l'envolten. A més, també s'observa un perillós deteriorament de la façana, de la qual han estat extrets alguns carreus, que pot donar lloc a un col·lapse de tota l'estructura.

La moció reclama la resignificació com a espai històric de la ciutat i la inclusió simbòlica dels espais de Ponent en l'eix de la Tarragona patrimonial. "Estem acostumats a associar la Tarragona patrimonial amb un cantó del riu Francolí, concretament amb el centre de Tarragona, és molt bo posar en valor que el cantó de Ponent, aquí tenim aquesta joia i aquest tresor", ha afegit Puig.

En aquest sentit, la recuperació de l'espai, comptant amb la complicitat dels veïns, podria donar lloc a diversos projectes educatius i culturals que impliquessin les escoles, les associacions i el veïnat dels barris de Ponent.