Tarragona inicia el camí de la recuperació turística amb un important increment de pernoctacions a hotels i càmpings respecte de l'estiu de 2020
L’alcade de Tarragona i president del Patronat Municipal de Turisme de Tarragona (PMTT), Pau Ricomà, ha presentat aquest dilluns 4 d’octubre el balanç turístic de la ciutat corresponent al període estiuenc del 15 de juny al 15 de setembre. Les primeres dades apunten un inici de la recuperació turística a Tarragona després de la davallada originada per la pandèmia l’any 2020.
El conseller de Turisme ha manifestat que “el període estival a la ciutat de Tarragona ha finalitzat amb forts indicis de recuperació: hi ha un clar creixement del turisme respecte l’estiu del 2020 i una projecció optimista que es fa evident en el sector hoteler de la ciutat de Tarragona i en el dels càmpings, que mantenen la tendència a l’alça que van iniciar ja al 2020”.
Així, la ciutat va registrar durant l’estiu de 2021 un total de 133.326 pernoctacions a hotels (un 122% més que el 2020) i 391.470 a càmpings (un 27% més que l’estiu de 2020). En total, les pernoctacions a hotels i càmpings van arribar a les 524.796, que es tradueixen en un increment global del 42,2% respecte de l’estiu de 2020, quan es van produir 369.031 pernoctacions a càmpings i hotels de la ciutat de Tarragona. Les pernoctacions de 2021 representen ja un 81,72% de les que es van produir en el mateix període de 2019, abans de la pandèmia, quan es van assolir 642.155 pernoctacions a càmpings i hotels.
Una altra dada rellevant que es desprèn de les xifres recollides és que les arribades a càmpings han assolit nivells prepandèmia fins i tot amb un lleuger increment respecte de l’estiu de 2019, mentre que les arribades a hotels se situen a un nivell que ja gairebé iguala el de 2019. Sobre aquestes dades, l’alcalde Pau Ricomà ha volgut destacar la “importància del sector del càmping perquè en un escenari de pandèmia el turisme aposta per espais en entorns que permetin estar en contacte amb la natura”.
D’altra banda, la taxa d’ocupació (nombre de places hoteleres ocupades respecte del nombre de places ofertades) ha crescut en hotels 27,6 punts percentuals i en càmpings 10,8 respecte del 2020. La taxa d’ocupació a hotels ha estat d’un 65,1% i en càmpings, d’un 59,2%, superant clarament el 2020 tot i que encara falta per assolir el 78,2% i el 74,4% respectivament de l’estiu de 2019. Ricomà ha manifestat en aquest sentit que “la tendència és a l’alça però encara queda per fer i Ajuntament i Patronat de Turisme hem de treballar plegats per donar la mà al sector i assolir la total recuperació d’un dels sectors amb més projecció al nostre territori”.
Sobre la procedència del turisme, destaquen el paper predominant del turisme nacional (un 71,3% a hotels i un 86,6% en càmpings) i del francès, principal mercat emissor internacional. “La temporada d’estiu 2021 s’ha mantingut gràcies al turisme nacional i també al francès; una dada positiva perquè és un turisme exigent i que pot visitar la ciutat tot l’any” ha manifestat el president del PMTT al respecte.
La desestacionalització turística, clau de futur en la recuperació
Durant la presentació, tant el conseller de Turisme, Pau Ricomà, com la coordinadora del PMTT, Joana Conesa, han fet incís en l’aposta per atraure visitants durant tot l’any, amb una estratègia de desestacionalització que treballa en la promoció del turisme, en la creació de producte i en campanyes de comunicació i posicionament de la ciutat de Tarragona com una destinació que es pot visitar tot l’any, amb activitats culturals, patrimoni, gastronomia i espais naturals.
Per això des del PMTT es treballa per programar esdeveniments més enllà de l’estiu, per desestacionalitzar el turisme i atreure un visitant de proximitat que viatja tot l’any i que busca propostes culturals, i patrimoni, però també natura. “Cal apostar i posar en valor zones com l’Anella Verda, el litoral —amb els camins de ronda— i altres espais naturals de la ciutat” ha conclòs l’alcalde al respecte.
Com a línies paral·leles de treball per a la desestacionalització, destaquen les accions amb la Tarragona Film Office i el Tarragona Convention Bureau, per tal de captar produccions a la ciutat, així com esdeveniments relacionats amb el sector dels negocis, que ajudin a aquesta desestacionalització, ja que es realitzen habitualment fora de la temporada estival i aporten un turisme de qualitat.
Consulteu l'informe complet amb el balanç turístic de l'estiu 2021 a Tarragona (PDF).