Esteu aquí: Inici La ciutat Notícies Notícies Ciutadania, Relacions ciutadanes i entitats Notícies 2017 Alumnes de batxillerat i de la URV converteixen en un èxit la IV Simulació del Parlament Europeu

Alumnes de batxillerat i de la URV converteixen en un èxit la IV Simulació del Parlament Europeu

Alumnes de batxillerat i de la URV converteixen en un èxit la IV Simulació del Parlament Europeu

Alumnes de batxillerat i de la URV converteixen en un èxit la IV Simulació del Parlament Europeu Imatge dels alumnes a la sessió plenària de la Simulació del Parlament Europeu
28/03/2017

150 alumnes de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i de batxillerat de tres centres tarragonins s'han convertit en els protagonistes de la IV Simulació del Parlament Europeu. Es tracta d'una iniciativa organitzada pel centre d'informació Europe Direct Tarragona i la Facultat de Ciències Jurídiques de la URV, amb el suport de l'Ajuntament de Tarragona i l'Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, gràcies a la qual els joves s'han pogut posar a la pell dels eurodiputats per conèixer el funcionament d'aquesta institució europea. Així, han participat en debats sobre qüestions de plena actualitat a través de comissions parlamentàries i grups polítics, i posteriorment els han portat al Ple simulat del Parlament, que avui s’ha celebrat a l’Aula Magna del Campus Catalunya i que ha estat presidit per la directora de l’Oficina del Parlament a Barcelona, Maria Teresa Calvo.

"Activitats com aquesta aporten aprenentatge en valors i consciència democràtica", remarca Calvo, alhora que veu molt positiu que els joves "vegin que els temes són complexos, que s'han de generar consensos". Així, creu que és "fonamental" impulsar iniciatives com la de la simulació, que "permet que els dirigents del futur tinguin aquesta consciència europeista". En el mateix sentit es pronuncia la responsable del centre d'informació Europe Direct Tarragona, Marta Domènech, que valora molt positivament l'experiència i, sobretot, "la bona resposta dels alumnes de batxillerat" de La Salle Tarragona, l'Institut Tarragona i el Sagrat Cor, "que és el que ens permetrà créixer", assegura.

Viure el Parlament Europeu des de dins

Entre els joves que han assistit a la simulació hi ha alumnes de Dret de la URV com Daniel Arévalo o Kopil Manuel Domingo. "Hem après coses que desconeixíem", reconeixen, "i és molt enriquidor veure què opina la resta de la gent, defensar diferents ideologies...". A més, tot i que havien treballat el funcionament del Parlament Europeu a classe, "aquí ho vius i és molt fàcil d'entendre el desenvolupament de la dinàmica parlamentària". "Hem vist la importància que té el Parlament Europeu a l'hora de prendre decisions que afecten molta gent, fins ara no n'érem conscients", exposen per la seva banda Laia Cunillera i Clara Marquiegui, estudiants de batxillerat del Sagrat Cor.

Ells han estat ponents d'algunes de les resolucions i també portaveus de diferents grups polítics, de manera que han simulat ser un dels 751 eurodiputats i eurodiputades que conformen el Parlament Europeu, procedents dels seus 28 Estats membres, els quals treballen diàriament en 24 llengües.

Un debat intens sobre qüestions d'actualitat

Els participants han pogut debatre sobre algunes qüestions de l'actualitat europea com a membres de quatre dels grups que formen el Parlament Europeu: Democristians Europeus, Socialdemòcrates Europeus, Esquerra Verda Europea i Liberals Europeus; i en el marc de comissions sectorials: Llibertats civils, justícia i afers interns; Medi ambient, salut pública i seguretat alimentària; Afers constitucionals, i Cultura i educació.

Al Parlament Europeu, per tirar endavant una iniciativa cal una majoria absoluta de 376 vots. La d’avui era una simulació, però les resolucions que s’han aprovat en el Ple de l’Aula Magna es faran arribar als eurodiputats catalans. A més, en aquesta edició s'han aprovat les quatre que es presentaven, uns textos que, segons la presidenta de la sessió, Maria Teresa Calvo, han estat "de molt alt nivell tècnic".

Així, aquest dimarts s'ha donat llum verda a propostes per millorar la gestió de les fronteres de la UE davant l'actual situació de fluxos de refugiats; per negociar la sortida de la UE del Regne Unit; per impulsar una economia circular, una millor gestió dels residus i una potenciació dels materials reciclats; i, finalment, per modificar i fer més accessibles programes de mobilitat com l'Erasmus+.

El debat de la IV Simulació del Parlament Europeu s’ha pogut seguir a les xarxes a través de l’etiqueta #europarlaTGN, i tindrà continuïtat amb actes com #eurotertúlies que tindrà lloc el pròxim 4 d'abril o un debat amb eurodiputats el 19 de maig.

Segells de reconeixement d'administració oberta