La campanya "Si us plau, parla'm en català" arriba a Tarragona
Té com a objectiu sensibilitzar les persones catalanoparlants perquè no canviïn automàticament de llengua quan s'adrecen als nouvinguts
21/06/2011
“Si us plau, parla’m en català” és la campanya que enceten l’Ajuntament de Tarragona, la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat i l’entitat Plataforma per la Llengua amb l’objectiu de sensibilitzar les persones catalanoparlants perquè no canviïn automàticament de llengua quan s’adrecen als nouvinguts.
El missatge que vol transmetre aquesta campanya és que canviar de llengua si no és necessari, és a dir, si els nouvinguts entenen el català, suposa un perjudici per a les persones que l’estan aprenent.
Per tal de duu a terme la campanya s’han editat unes postals en què nouvinguts de diverses procedències (el Marroc, Polònia, el Senegal, Mèxic i el Paraguai) que estan aprenent català a Tarragona, expliquen els seus orígens i la seva relació amb la llengua catalana, i demanen als tarragonins que, si us plau, els la parlin per poder-la practicar. En el cas de Tarragona, també s’han editat xapes amb el lema de la campanya perquè se les puguin posar a la solapa. Les fotografies editades en format postal s’han fet en l’entorn del Mercat Central i del Monument als Castellers i es distribuiran per diferents espais de la ciutat.
La tinent d’alcalde de Política Lingüística, Carme Crespo ha expressat “la voluntat de continuar treballant des de l’Ajuntament perquè el català esdevingui realment llengua de cohesió social a Tarragona, pel bé de la llengua, però sobretot pel bé dels ciutadans nouvinguts”. Carme Crespo ha destacat també “la voluntat de l’Ajuntament per col·laborar amb les entitats actives de la nostra ciutat que treballen per a la llengua”.
La campanya “Si us plau, parla’m en català” va néixer a Vic el mes de maig de 2008, on van editar-se 90.000 postals destinades a institucions i entitats de tot Catalunya. Personatges coneguts com Bojan Krikrik (pare del futbolista) i l’escriptora Najat el Hachmi van apadrinar el sorgiment de la iniciativa.
El 2009, l’Alt Camp va protagonitzar una nova iniciativa en el marc de la campanya. Les entitats representatives de la comarca com les colles castelleres o l’Institut d’Estudis Vallencs, entre d’altres, van distribuir 5.000 exemplars entre els seus associats.
En el cas de Tarragona, la campanya està impulsada per la Plataforma per la Llengua del Tarragonès i s’ha finançat a través dels ajuts per a entitats que va convocar el 2010 el Servei de Política Lingüística de l’Ajuntament. També han col·laborat el Centre de Normalització Lingüística de Tarragona, ja que la majoria dels protagonistes de les postals són alumnes del Centre, i la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat, que col·labora en la implantació de la campanya en l’àmbit de tot Catalunya.
Per a més informació, vegeu les postals:
- La Zahra, del Marroc
- L'Aleksandra, de Polònia
- El Samba, del Senegal
- El Cristian, de Mèxic
- La Patricia, del Paraguai