L'Ajuntament es replanteja el projecte del pàrquing Jaume I
Després d’haver analitzat els resultats d’un estudi realitzat per l’empresa Àgora, especialista en operacions de logística, sobre la viabilitat i el funcionament del pàrquing Jaume I, l’Ajuntament recomanarà a l’empresa Aparcaments Municipals de Tarragona que converteixi l’aparcament de la Part Alta en un pàrquing convencional de 350 places. Així ho ha explicat aquest matí l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, en roda de premsa. “Portem sis anys amb titulars de diaris parlant del pàrquing Jaume I. Sis anys en el que s’han dit moltes coses i totes assegurant, per part de CiU i PP que són els que van encarregar el projecte de construcció d’un pàrquing robòtic al cor de la Part Alta, que funcionaria. Doncs bé, hi hagut d’haver un canvi de govern a l’Ajuntament de Tarragona per encarregar per primer cop des de la presidència de l’empresa Aparcaments Municipals de Tarragona un estudi seriós per saber on som i què tenim. I el resultat és pitjor del que esperàvem: ni hi ha pàrquing ni funcionarà mai”. I ha afegit: “Però la nostra obligació com a gestors públics és donar solucions i les tenim. Les conclusions de l’empresa Ágora Europe SC Consulting & IT Solutions fan por”. <br /><br />Per la seva part, la presidenta de l’AMT, Dolors Herrera, ha manifestat que “la construcció del pàrquing robotitzat Jaume I partia d’una situació irregular i escandalosa, especialment des del punt de vista tècnic i econòmic perquè l’empresa Aparcaments Municipals de Tarragona es va associar amb una empresa amb una solvència no provada. Un cop detectats els problemes, l’equip de govern anterior només tenia una solució si volia actuar amb rigor: aturar les obres i replantejar-se el projecte. L’opció que van triar és la d’una fugida endavant sense comptar, de nou, amb un projecte i amb una planificació de l’obra”. I ha afegit: “ Tampoc es fa mai cap estudi de mobilitat de la zona, que hagués desaconsellat la ubicació d’un pàrquing dins de la Part Alta i més tenint en compte que es volia aplicar el projecte de peatonalització del casc antic. Fa un any, canvia el govern municipal de Tarragona i en assumir la presidència de l’AMT decidim donar confiança al responsable de les obres del pàrquing, que insistia en que podia fer-lo funcionar. En veure que el pàrquing continuava estan encallat, decidim rescindir el seu contracte i encarregar un estudi de viabilitat a una empresa especialista en enginyeria i consultoria especialista en operacions i infraestructures logístiques per saber on estàvem. La solució que aplicarem ara, la de fer un pàrquing convencional, és la més econòmica i viable per solucionar un problema que Tarragona no mereix”, conclou Herrera. <br /><br />L’informe de viabilitat constata que: <br />1. No hi havia visió global del pàrquing. <br />2. No hi havia model i els temes es resolien de forma puntual i individual. No hi havia coordinació entre proveïdors. <br />3. S’ha anat muntant cada cosa de forma aïllada. Principals problemes actuals: <br /><br />• S’ha de finalitzar el sofware: sistema de control i gestió. <br />• Adequar les torres d’emmagatzematge. <br />• Adequació de la xarxa viària. <br />• Ascensors: instal•lacions elèctriques i sistema de control dels ascensors. <br /><br />4. El total d’inversions necessàries per acabar la feina pendent i arrancar l’explotació del pàrquing si es vol que sigui robotitzat puja entre 5.670.000 i 7.300.000 euros. I les places s’han de reduir a només 250 perquè tal i com estava previst que funcionés s’acabaria col•lapsant el sistema i el temps d’espera mitjà per recuperar el vehicle seria de 5 hores. <br /><br /><br />L’alcalde Ballesteros ha remarcat que la solució que proposa l’Ajuntament, d’acord amb l’AMT, és “deixar de posar diners en un pàrquing perquè sigui robòtic i transformar-lo en un aparcament convencional perquè és l’única, i remarco, l’única manera que s’autofinanciï fins al punt que pugui arribar a ser rentable, cosa que no passarà mai si insistim en fer un pàrquing mecànic”. <br /><br />“Hi havia dues opcions més: una és fer un altre pàrquing fora muralla. De fet, jo vaig dir que aquesta era una idea a estudiar però la descarto per responsabilitat: <br /><br />1. En primer lloc perquè el cost de l’inversió seria superior a la de convertir el Jaume I en un pàrquing convencional i no puc permetre, com alcalde que soc, que la ciutat continuï pagant per una decisió política errònia. <br /><br />2. En segon lloc, tapar el forat de terra i fer com si no hagués existit mai. Això és el que més en vindria de gust fer i, a més, solucionaria els problemes de mobilitat que se’ns generaran a la Part Alta. Però no ho puc fer perquè seria renunciar a uns guanys econòmics que sí tindrem si el transformés en pàrquing convencional. I és l’única manera, ja no de recuperar els diners perquè els més de 25 milions d’euros mal invertits no els recuperarem mai, però sí la nova inversió que s’ha de fer i la seva explotació el farà rentable”. <br /><br /><br />Per què no ha funcionat? <br />Perquè no hi havia projecte operatiu. No s’ha trobat cap disseny global del procés a cobrir (aparcament del cotxe mesurat en temps, cost i eficiència) ni tampoc una guia de l’estat i seguiment dels punts claus. <br /><br />En quin punt ens trobem? <br />Posant a règim màxim el pàrquing amb la configuració actual i invertint el mínim de capital en infraestructura i sistemes, la opinió professional de la empresa Ágora Europe es que la instal•lació està a un 35% de promig perquè funcioni el pàrquing. <br /><br />En resum, amb l’informe de l’empresa a la mà es presentaven dues opcions: <br /><br />SOLUCIÓ 1: PÀRQUING ROBOTITZAT <br /><br />Número de places: 250 màxim <br />Temps d’espera per recuperar el vehicle: 5-6 minuts <br />Inversió: 5.670.000 -7.300.000 euros <br />Amb pèrdues de 200.000-400.000 euros anuals de costos operatius <br />Rendibilitat: Mai serà rentable <br />Finalització de l’obra: 18 mesos <br /><br /><br />SOLUCIÓ 2: PÀRQUING CONVENCIONAL, amb rampes <br /><br />Número de places: 350 <br />Inversió: 4.500.000-5.300.000 euros <br />Gestió del pàrquing: l’assumirà Aparcaments Municipals <br />Rendibilitat: S’autofinançarà la inversió nova. L’explotació del pàrquing no serà deficitària. <br />Finalització de l’obra: 2 anys <br />