Esteu aquí: Inici Govern Obert Notícies Notícies 2025 Tarragona és la primera ciutat de l’estat que impulsa una ordenança de mediació

Tarragona és la primera ciutat de l’estat que impulsa una ordenança de mediació

Tarragona és la primera ciutat de l’estat que impulsa una ordenança de mediació

El reglament vol millorar la relació entre l’administració i la ciutadania, i entrarà en vigor el proper 17 d’abril
Tarragona és la primera ciutat de l’estat que impulsa una ordenança de mediació Imatge de la roda de premsa. Autor: Joan Carles Borrachero.
14/04/2025

Aquest matí s’ha presentat la nova ordenança de mediació de l’Ajuntament de Tarragona. Es tracta de la primera ciutat de l’estat que disposa d’aquest reglament que entrarà en vigor el 17 d’abril pròxim. L’alcalde Rubén Viñuales ha destacat que “la nova ordenança ha de ser un incentiu per fomentar la mediació en l’àmbit administratiu. Volem ser la primera administració local en implantar una gestió adequada de conflictes i controvèrsies, perquè promoure i recórrer a la mediació dins l’àmbit de les administracions públiques connecta directament amb els drets de les persones en les societats democràtiques avançades”.

El Secretari General de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font, ha remarcat que “som un ajuntament pioner perquè hi ha moltes administracions de l’Estat que fan mediació però és civil o social, però cap administració està fent el que fa ara l’Ajuntament de Tarragona”. Font ha recordat qui va ser l’ideòleg de la nova ordenança de mediació. Es tracta de Maties Vives, que també va ser regidor de de l’Ajuntament de Montblanc i Síndic de la URV i “va ser qui va incorporar la mediació com a mitjà alternatiu a la resolució de conflictes”.

En el dia a dia de l’activitat de l’Administració es donen situacions en les quals no sempre es troba un encaix entre l’interès general i els interessos particulars. En aquestes situacions, cal trobar una forma equitativa per abordar les discrepàncies i la mediació ofereix una manera diferent d’encarar el conflicte. La mediació té com objectiu que els conflictes no es tanquin per la via de la imposició, el venciment, el càstig o la retribució, sinó mitjançant un camí orientat cap al diàleg, l’acord i la reparació.

La mediació entre l’Administració i l’interessat o interessada en el procediment es du a terme amb la participació d’un tercer imparcial, el mediador, que s’encarrega de facilitar el diàleg i l’entesa entre les parts.

Per tant, aquest nou reglament suposa un punt d’inflexió en la introducció de la pràctica de la mediació en l’àmbit de l’Administració Local. Ofereix l’oportunitat de millorar les relacions entre l’Administració i la ciutadania, aportant qualitat i valor afegit al servei públic. D’aquesta manera es volen reduir els conflictes, agilitzar-ne la resolució i, sobretot, fomentar la confiança entre l’administració i la ciutadania.

Aspectes clau de l'ordenança

1. Condicions per ser mediador: Els mediadors han de tenir plena capacitat jurídica, no tenir conflictes d'interès, posseir un títol universitari superior i tenir formació  i/o experiència específica en mediació.

2. Registre de mediadors (REMAT): Gestionat per la Oficina de Subvencions Europees i Bon Govern, aquest registre inclou mediadors que compleixen les condicions establertes.

3. Procediment de mediació: La mediació pot ser iniciada per l'administració o a petició de la ciutadania. El procés inclou una fase inicial d'informació i consentiment, una fase de desenvolupament per identificar la problemàtica i explorar opcions, i una fase final per concretar i formalitzar els acords.

4. Suspensió del procediment administratiu: Durant la mediació, el termini per resoldre el procediment administratiu se suspèn, permetent un diàleg més tranquil i constructiu.

Segells de reconeixement d'administració oberta