Esteu aquí: Inici Educació Notícies Notícies 2023 Tarragona posa en marxa una prova pilot obrint els patis de dues escoles els caps de setmana

Tarragona posa en marxa una prova pilot obrint els patis de dues escoles els caps de setmana

Tarragona posa en marxa una prova pilot obrint els patis de dues escoles els caps de setmana

Es tracta del nou projecte Patis Oberts que s’iniciarà aquest dissabte 1 d’abril a les escoles Saavedra i El Serrallo
Tarragona posa en marxa una prova pilot obrint els patis de dues escoles els caps de setmana Foto: Tjerk van der Meulen
29/03/2023

El conseller d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Manel Castaño, ha presentat aquest dimecres el projecte Patis Oberts. En el marc del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) i impulsada des de l’Institut Municipal d’Educació (IMET) es posarà en marxa una prova pilot d’aquest projecte que es concretarà en  l’obertura, durant els caps de setmana, dels patis de dues escoles: l’Escola Saavedra i l’Escola El Serrallo. La prova pilot s’iniciarà aquest dissabte dia 1 d’abril i s’allargarà fins al 18 de juny. Als patis hi podran accedir infants i joves de la ciutat de Tarragona a partir d’11 anys. Els menors d’11 anys hauran d’anar acompanyants d’una persona adulta.  

“L’objectiu és la dinamització dels patis escolars fora de l’horari lectiu, promocionant el lleure educatiu com a mitjà de socialització en la relació dels infants i joves; i fomentant la inclusió social”, ha manifestat Castaño, que ha destacat que mitjançant el projecte Patis Oberts “promocionem les oportunitats educatives fora de l’escola i facilitem l’accés de tot l’alumnat en les activitats que es duen a terme en dies festius o en períodes de vacances”. “Optimitzar l’ús de les instal·lacions escolars fent que aquestes esdevinguin un espai de joc i de lleure i, paral·lelament, fomentem els valors del respecte, la responsabilitat i la cooperació entre les persones usuàries dels espais”, ha apuntat el conseller d’Educació, que ha subratllat que aquest projecte “està totalment alineat amb el Projecte Educatiu de Ciutat i amb Tarragona com a Ciutat Educadora i Ciutat Amiga de la Infància. Potenciem l’educació en el lleure per a la infància i l’adolescència de la ciutat com a eina clau per vetllar per la igualtat d’oportunitats”.  

L’horari d’obertura dels patis de les dues escoles on s’inicia la prova pilot serà els dissabtes de 17 h a 20 h i els diumenges d’11 h a 14 h. Coincidint amb el període de vacances escolars de Setmana Santa, els dos patis també restaran oberts del 3 al 6 d’abril entre les 17 h i les 20 h.  La dinamització dels dos patis s’ha adjudicat a la Fundació Privada en Xarxa per un import de 10.054,80 €.  Un equip educatiu de l’empresa adjudicatària dinamitzarà els patis amb diverses activitats. Pel que fa a la normativa d’ús, a banda que els menors d’11 anys han d’anar acompanyats d’una persona adulta, també s’especifica que no poden entrar animals i que no està permès fumar ni consumir begudes alcohòliques.  

La prova pilot del projecte Patis Oberts és finançada pels fons europeus Next Genaration en el marc de les actuacions incloses en el Pla Educatiu d’Entorn (PEE). El PEE és una iniciativa de cooperació educativa entre el Departament d’Educació de la Generalitat i l’Ajuntament de Tarragona que vol donar resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels infants i joves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa d’una zona més enllà de l’àmbit escolar.   

Nous projectes d’educació en el lleure per a infants i joves 

El conseller d’Educació també ha presentat aquest dimecres dos nous projectes d’educació en el lleure que l’Institut Municipal d'Educació de Tarragona posarà en marxa en els pròxims mesos. Ambdues iniciatives també són finançades amb els fons europeus Next Generation i s’inclouen en les activitats del Pla Educatiu d’Entorn.  

Un dels projectes és el Calidoscopi Educatiu, a través del qual, entre els mesos de maig i juny es duran a terme nombroses activitats extraescolars artístiques adreçades  a l’alumnat d’educació secundària dels centres educatius de la ciutat. S’oferiran tallers d’expressió musical  i d’expressió artística. Els tallers es duran a terme al centre de la ciutat, als barris de Ponent, a Sant Pere i Sant Pau i a Sant Salvador. “L’objectiu és fer servir la creació artística com a eina socioeducativa i de desenvolupament de joves, així com de promoció de l’accés a l’expressió i la participació cultural i artística”, ha manifestat Castaño.  

Els Laboratoris Creatius és l’altre nou projecte que tindrà lloc entre el 3 i el 28 de juliol i que s’adreçarà a nens i nenes de 3 a 12 anys. El projecte s’emmarca en el Programa d’Activitats d’Estiu 2023 de l’IMET i consistirà en la posada en marxa de nombrosos tallers sobre arts, màgia, natura, ciència i arquitectura; que tindran lloc en cinc escoles del centre, dels barris de Ponent, Sant Pere i Sant Pau i  Sant Salvador. “L’objectiu és oferir una oferta educativa de lleure pública durant el període de vacances escolars i, a la vegada, que les activitats esdevinguin una eina d’educació i socialització dels infants i adolescents de la ciutat”, ha destacat el conseller d’Educació.  

“Els projectes Patis Oberts, Calidoscopi Educatiu i Laboratoris Creatius són tres noves iniciatives que se sumen a totes les accions que estem duent a terme des de l’IMET per potenciar l’educació en el lleure per a la infància i l’adolescència de la ciutat com a eina clau per la lluita contra la segregació escolar i per vetllar per la igualtat d’oportunitats. Són tres projectes amb una intervenció sociocomunitària directa”, ha manifestat Castaño.  

Més d'1,2 milions d'euros per millorar els centres educatius públics

El conseller d'Educació ha aprofitat aquest dimecres per destacar els projectes més destacats que s'han dut a terme des de l'IMET durant aquest mandat. S'han invertit més d'1,2 milions d'euros en el manteniment i millores als centres educatius públics de la ciutat. "Una de les nostres màximes prioritats és posar a punt i en condicions les infraestructures que necessita la comunitat educativa", ha subratllat Castaño.

El conseller d'Educació ha destacat que en els darrers quatre anys s'han posat en marxa nombrosos projectes encaminats a fomentar la cohesió i l'equitat; incrementar la participació de la comunitat educativa, augmentar les activitats adreçades a la petita infància; vetllar per les transicions educatives i garantir trajectòries vitals d'èxit; impulsar i reconèixer el temps de lleure com a espai educatiu; i l'increment dels projectes d'Educació artística.

"Tarragona és Ciutat Educadora i ho és dins i fora de l'escola, amb nombrosos projectes de lleure educatiu on l'art és un dels grans protagonistes", ha manifestat Castaño, que ha explicat que a través de l'Escola Municipal de Música i el Servei d'Arts i Educació, hem incrementat els projectes d'educació artística, democratitzant les oportunitats de desenvolupar competències creatives amb projectes relacionats amb la música, el teatre i les arts visuals".

Pel que fa al foment de la cohesió i l'equitat, el conseller ha destacat el desplegament del Pacte contra la segregació escolar. "Hem dut a terme nombroses accions per reforçar l'escolarització equilibrada, millorant la detecció d'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu passant del 5% al 26% en nombre de preinscripcions", ha explicat el Castaño, que també ha recordat la nova zonificació a l'educació infantil i primària per afavorir l'equitat, l'impuls de l'Observatori per l'Equitat i l'acompanyament a famílies per reduir l'escletxa digital.

Quant a l'increment de la participació de la comunitat educativa, entre altres accions, s'ha renovat el segell de Tarragona Ciutat Amiga de la Infància i s'ha impulsat la interacció i el suport mutu amb l'Associació de Famílies d'Alumnat, sobretot en els centres més vulnerables. "Hem creat el Pla Local per la Infància i l'Adolescència de Tarragona, hem posat en marxa els camins escolars i hem impulsat definitivament la participació del Consell Municipal d'infants i Adolescents amb més rellevància i participació dels centres educatius", ha destacat el conseller, que també ha subratllat l'aposta per les activitats i serveis adreçats a la petita infància "amb projectes com l'Espai Nadó i l'Espai Familiar en col·laboració amb Tecletes i La Guingueta".

"Hi ha hagut un abans i un després pel que fa a l'aposta per l'educació a la ciutat de Tarragona. Agraeixo molt sincerament a la direcció i a tot el personal de l'Institut Municipal d'Eduació de Tarragona, per les seves ganes, motivació i entusiasme a l'hora de fer possibles tots aquests projectes. L'IMET és ara un espai de trobada d'agents educatius i motor de la ciutat Educadora", ha conclòs Castaño.

Segells de reconeixement d'administració oberta