Tarragona tindrà una nova zonificació escolar la propera preinscripció
De cara a la nova campanya de preinscripció escolar, hi haurà un nova zonificació escolar a la ciutat de Tarragona per a l’alumnat d’infantil i primària. D’aquesta manera es passa de les 7 zones escolars a les noves 4 grans àrees de proximitat. El conseller d’Educació, Manel Castaño, ha explicat que “es tracta d’un pas molt important, ja que després de molts anys per fi tirem endavant una actualització necessària de les zones escolars”. Castaño ha afegit que “la nova zonificació ens ajuda a continuar lluitant per l'equitat dels infants de la ciutat, un dels principals objectius de la Conselleria. L’Oficina Municipal d’escolarització, en el marc de les Comissions de Garanties d’admissió d’alumnat, fa efectiva la distribució equilibrada de l’alumnat, sempre amb la complicitat de tots els centres de la ciutat”.
Anteriorment al canvi, Tarragona es dividia en 7 zones escolars, una distribució que no havia canviat massa en els últims 30 anys, tot i l’evolució de la ciutat en molts aspectes: demogràfic, urbanístic, de mobilitat, etc. Aquests canvis provocaven un desajust entre l’oferta educativa i el padró dins algunes zones i provocaven la permeabilitat entre aquestes. És per aquesta raó que calia adaptar-les al context actual. A més, el decret de la Generalitat de Programació de l’Oferta Educativa publicat el febrer del 2021, també planteja que la les àrees de proximitat (zones), han d’incloure no només el factor de proximitat, si no que també s’ha de treballar per aconseguir que l’alumnat sigui heterogeni en tots els centres d’una mateixa zona.
En el curs 2020/2021 el Consell Escolar Municipal va acordar la transformació de la Comissió de mapa escolar en l’Observatori per l’Equitat. L’objectiu de l’Observatori és el de reflexionar sobre l’escolarització i la planificació educativa, i vetllar per la lluita contra la segregació escolar.
Al llarg del curs passat els membres de l’observatori van debatre i formular diferents propostes de zonificació, d’acord amb el nou decret de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya (DECRET 11/2021, de 16 de febrer). Finalment, les dues propostes amb més consens van ser elevades al plenari del Consell Escolar Municipal. Els membres del Consell van recolzar majoritàriament el model de 4 zones, per davant del de 3 zones.
Què son les àrees de proximitat i per a què serveixen
Per garantir el dret a l’Educació, cal preveure el nombre de places escolars al municipi. Durant la preinscripció, les escoles fan una oferta de places i reben sol·licituds d’admissió. En el cas que hi hagi més sol·licituds que places, cal algun criteri per ordenar les sol·licituds i determinar qui queda admès, i qui no. La normativa estableix tres criteris, els específics, els generals i els complementaris.
Dins els generals, el més important a valorar és tenir un germà al centre, i a continuació, es valora la proximitat del centre escollit al domicili habitual de l’alumne, o al lloc de feina dels progenitors, o el viure al mateix municipi.
Les àrees de proximitat son una divisió arbitrària del territori, que delimita el concepte de proximitat al centre i atorga punts al barem de les sol·licituds. Pel que fa a la planificació educativa, la zonificació es també una eina cabdal, especialment a P3.
Podeu consultar el detall de les noves àrees de proximitat al web d'Educació.