Tarragona participa al projecte Passaport Edunauta
Aquest dimecres s’ha presentat la prova pilot del projecte Passaport Edunauta, en el qual hi participa activament l’Ajuntament de Tarragona a través de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). El Passaport Edunauta és un projecte educatiu que fomenta i fa visible la participació dels infants en activitats extracurriculars obertes, dins i fora l'escola, per tal d'ampliar la igualtat d'oportunitats educatives. És un projecte impulsat per la Fundació Jaume Bofill i la Cooperativa +Educació i a la ciutat de Tarragona desenvolupat per l’IMET i la Cooperativa Combinats. A la presentació el conseller d’Educació, Manel Castaño, ha explicat que just fa un any van conèixer la iniciativa i “vam tenir clar que Tarragona havia d’estar en aquesta experiència pilot”. Castaño també ha volgut remarcar que el projecte “treballa en una de les línies estratègiques de l’ajuntament, que és la lluita contra la segregació escolar, ja que permet donar oportunitats de lleure educatiu a tothom. A més també reforça el compromís de Tarragona com a ciutat educadora”.
Per la seva part, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, ha volgut agrair la predisposició de la ciutat per sumar-se a aquesta iniciativa des del primer moment. Palacín ha volgut explicar que el Passaport Edunauta neix de la visió que "els infants aprenen les 24 hores del dia i que el coneixement està a tot arreu, ja que vivim en un ecosistema de coneixement que cal posar en valor. Aquest ecosistema ofereix als infants adquirir competències pròpies del segle XXI: creativitat, treball en equip, comunicació, etc. i connectar aprenentatges”.
En el cas de Tarragona, en aquesta primera experiència el Passaport Edunauta s’implementarà a tres zones de la ciutat: la zona de Ponent, la zona de Sant Salvador i la Part Baixa. Cal destacar que en aquesta prova pilot s’hi han sumat diversos espais edunautes que ofereixen activitats com la Xarxa de Centres Cívics, la Biblioteca Municipal Pepita Ferrer, la Biblioteca pública de Tarragona, el Consell esportiu del Tarragonès o l’Equip LIC (Llengua i Cohesió) de la Generalitat de Catalunya. A més, també s’hi sumen dos espais edunautes més: la Fundació Casal l’Amic i el Casal Cívic de Campclar. Tarragona és un dels 14 territoris de Catalunya que participaran en aquesta primera prova pilot del projecte.
L’objectiu del Passaport Edunauta és connectar, reconèixer i fer visibles els aprenentatges que els infants adquireixen dins i fora de l'escola. És per tant, una eina per fer front a un dels reptes actuals de l'educació, que aposta per crear oportunitats educatives, d'acreditació i reconeixement social dels aprenentatges dels infants al voltant d'una xarxa local d'activitats.
La seva metodologia es basa en els anomenats passaports d'aprenentatge, on des d'un determinat territori o municipi s'anima a la participació en activitats obertes als infants mitjançant l'ús d'un passaport físic. A través de les seves pàgines permet fer visibles els aprenentatges invisibles que l'infant va adquirint amb la realització d'activitats educatives. Aquests aprenentatges invisibles inclouen nou competències clau: la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa i l’autoregulació.
Un dels pilars fonamentals d’aquest projecte són els centres educatius, sense oblidar la necessària participació dels diferents espais edunautes, que són aquelles entitats, serveis, equipaments o qualsevol agent del territori que hi vulgui participar.