Esteu aquí: Inici Educació Notícies Notícies 2019 L’Ajuntament de Tarragona treballarà per reduir la segregació als centres escolars de la ciutat

L’Ajuntament de Tarragona treballarà per reduir la segregació als centres escolars de la ciutat

L’Ajuntament de Tarragona treballarà per reduir la segregació als centres escolars de la ciutat

Un estudi de la Fundació Bofill presentat a l’IMET radiografia la distribució desigual de l’alumnat a les escoles i instituts
L’Ajuntament de Tarragona treballarà per reduir la segregació als centres escolars de la ciutat Foto: Mauri
21/11/2019

Representants de la comunitat educativa de la ciutat han omplert aquest dimecres la sala d’actes de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET) per a la presentació de l’estudi L’escolarització a Tarragona: diagnòstic i propostes d’equitat educativa, encarregat per l’Ajuntament de Tarragona a l’expert Xavier Bonal. L’acte ha estat presidit per l’alcalde, Pau Ricomà, acompanyat pel conseller d’Educació, Manel Castaño, i el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Jean-Marc Segarra.

Segons els informes del Síndic de Greuges de Catalunya 2016, Tarragona és la tercera ciutat amb més segregació escolar (distribució desigual dels alumnes a les escoles d'un territori) a l’educació infantil i primària, i la cinquena a l’educació secundària obligatòria. Fruit d’aquestes dades, l’Ajuntament de Tarragona ha encarregat a la Fundació Bofill l’estudi que ara s’ha presentat públicament.

En la seva presentació de l’estudi, l’alcalde Ricomà ha explicat: “La realitat social de cada centre docent, per diferents motius, moltes vegades no és representativa de la realitat social del barri, fent que la segregació escolar sigui molt superior a la segregació urbana”. I ha afegit: “Es fa necessari, doncs, dissenyar a escala local una estratègia compartida per combatre la segregació escolar. I el punt de partida per aconseguir-ho és disposar d’una diagnosi com la que avui presentem”.

En la mateixa línia, el conseller d’Educació, Manel Castaño, ha insistit que un dels reptes de l’equip de govern és "capgirar la situació de la segregació escolar". Per aconseguir-ho, algunes de les línies de treball a desenvolupar en els propers mesos són: “Cercar una planificació escolar més equilibrada, buscar una possible adscripció diferent de primària a secundària, i revisar els mecanismes de detecció de l’alumnat amb necessitats educatives especials”. Totes les mesures, però, “s’han de prendre de forma consensuada en el conjunt de la comunitat educativa”.

Algunes de les conclusions de l’estudi són les següents:

— La ciutat de Tarragona té en aquests moments un excés d’oferta de places escolars, especialment a les escoles concertades.

— Les zones educatives presenten un fort desequilibri demogràfic i d’oferta escolar.

— El 50 % de la matrícula viva és causat per la mobilitat des de fora del municipi, amb una desigualtat elevada entre zones.

— Existeixen importants desequilibris en l’escolarització de l’alumnat estranger i amb necessitats educatives especials entre xarxes.

L’estudi està dividit en dues parts. A la primera, s’analitzen els desequilibris d'escolarització a la ciutat a partir, fonamentalment, de tres grans indicadors: el nombre d’alumnat estranger, el nombre d’alumnat amb necessitats educatives especials i, específicament, l’alumnat amb necessitats socioeconòmiques. La segona part està centrada en els fluxos de mobilitat educativa i com les famílies trien les escoles per als seus fills i filles.

L'autor de l'estudi, Xavier Bonal, és doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i director del grup Globalisation, Education and Social Policies (GEPS) al mateix centre.

Segells de reconeixement d'administració oberta