Més de 7.000 alumnes participen als programes musicals i artístics de les escoles municipals
Més de 7.000 alumnes han participat als diferents ensenyaments musicals i artístics posats en marxa per l’Ajuntament de Tarragona. Aquest és el balanç, més que satisfactori, que aquest migdia ha fet el conseller d’Ensenyament Joan Sanahujes de les activitats desenvolupades en els darrers 33 anys. I és que l’any 1979 Tarragona va ser pionera a l’hora d’introduir l’art a les escoles públiques, dotant-les de professors formats en música, plàstica i teatre.
Una de les darreres novetats ha estat la posada en marxa de l’aula de teatre a l’Espai de Trobada de Campclar, amb 35 infants que hi ha assistit al llarg d’aquest curs.
El regidor d’Ensenyament, Joan Sanahujes, ha destacat la tasca de l’Institut Municipal d’Educació i la seva implicació a l’hora d’impulsar projectes en l’àmbit artístic. I ha afegeix: “Algunes administracions ens han deixat sols però seguirem en tots aquests ensenyaments musicals, teatrals i d’arts plàstiques. La llei de bases de Règim Local vol treure competències als Ajuntaments. Des de l’Ajuntament de Tarragona entenem que els alumnes del ciutat no s’ho poden perdre. Per nosaltres, no és un despesa, és una inversió”.
L’Escola Municipal de Música (1994) és un dels grans projectes de la ciutat que neix de l’evolució i l’experiència que s’havia anat forjant a les aules de EGB “La Música a les Escoles” (1979). Amb el transcurs dels anys l’Escola s’ha anat ampliant amb L’Aula d’instruments tradicionals i les Aules de música als barris (2004-05). Dos projectes que pretenien cobrir les necessitats de la ciutat pel que fa, d’una banda a la música tradicional, millorant-ne la quantitat i la qualitat i de l’altre, fer accessible la música a la població dels barris. Actualment l’escola està immersa en un procés de reforma i reconducció.
Pel que fa als projectes musicals cal destacar:
Picantarols i Mirasona (2006-07): S’inicien per apropar la música a les Escoles Bressol i les Escoles d’Educació Especial. El projecte PiCantaRols, neix de la necessitat de potenciar l’educació musical en els nens i nenes que assisteixen a la llar d’infants. Actualment, participen del projecte les 9 Llars d’infants municipals de Tarragona: El ninot, la taronja, Arrabassada, Bonavista, St. Salvador, Sant Pere i Sant Pau, César August, Miracle i Serrallo. Una totalitat de 20 grups i 420 alumnes de les aules de 2 anys i les seves famílies.
MiraSona és un projecte que s’aplica als quatre centres d’educació especial de la ciutat. Proposa que a més dels propis continguts musicals que es poden transmetre als alumnes a les aules d’Educació Especial, la música, a més de ser un recurs molt valuós, és molt beneficiosa per aquest tipus d’alumnes ja que els ajuda a comunicar-se, a expressar els seus sentiments, a treure fora el que senten, a l’hora que en gaudeixen i experimenten sentiments provocats per un ambient musical determinat. Com a projecte estructurat i específic, neix el curs 206-07 tot i què, com a activitat de música a l’educació especial s’estava desenvolupant ja en alguns centres des de l’inici del projecte “Musica a l’escola” . Actualment doncs, s’aplica a L’escola Solc, La Muntanyeta, Estela i Sant Rafel i s’atén a un total, aproximadament, de 30 grups i 298 alumnes. L’equip que assisteix a les escoles està format per dos professionals del Claustre de professors de l’EMM que realitzen sessions setmanals amb els nens i nenes.
Projectes de difussió musical que incideixen, alguns a la ciutadania en general, altres a les escoles i altres a les comarques tarragonines i/o a tot Catalunya. Es desenvolupen amb la col·laboració d’altres centres o agents culturals de la ciutat.
Destaquen les Pinzellades Musicals: Es van iniciar el curs 2001-02. Pretén iniciar una tasca de difusió i normalització musical traient la música del reducte de les aules per tal de contribuir a expandir un dels seus valors més significatius, el fet comunicatiu. Contempla la realització d’un concert l’últim diumenge de cada mes en el qual hi poden participar agrupacions de totes les escoles, tant de règim especial com general que ho desitgin fins l’edat de 16 anys. Els concerts han comptat amb 1.200 espectadors.
Mostra de Joves Guitarristes de les Comarques de Tarragona: S’inicia l’any 2004 des de l’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament de Tarragona i amb la col·laboració de l’Aula de guitarra del Conservatori de la diputació de Tarragona. Actualment és organitzada pel conservatori de la diputació de Tarragona amb la col·laboració de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). L’objectiu inicial del projecte és el de poder donar el complement formatiu necessari a l’alumnat que, amb suficient trajectòria d’interès i aptituds, pugui adquirir experiència en el camp del concertisme. En aquest cas es tracte del contacte directe amb el públic fora del marc de la pròpia escola aprofitant la diversitat de sales i públics que ens ofereix la nostra província ja que, adquirir soltesa dintre de les diferents vessants del món professional, és un fet tant important com la preparació en les diferents matèries acadèmiques.
Aixecant el vol, concerts al Pati de l’IMET: Amb aquesta activitat es pretén donar continuïtat als projectes de difusió musical desenvolupats per l’IMET amb una vessant més professionalitzadora. S’acullen concerts de petit format i solistes de tot el ventall instrumental i vocal. Implica la programació de 4 concerts durant els mesos d’estiu, preferentment al juliol, que és realitzen els divendres a les 19.30 h al Claustre de l’IMET. L’Objectiu principal és el de facilitar els joves músics de Tarragona i comarca el seu primer concert i/o poder-los oferir un espai de difusió del seu art.
Cantada de Nadales: Activitat que es va iniciar amb el projecte “La Música a l’Escola” i que, a partir del 2003està patrocinada per ESPIMSA amb la col·laboració de l’IMET. Hi participen agrupacions corals dels Col•legis de Primària de tota la ciutat.
Projectes de teatre
Teatre a l’escola: aquest projecte s’inicià el curs 1995-96 des del Departament d’ Ensenyament de l’Ajuntament de Tarragona. Cal destacar que la llavor fou la Compañía Teatral Zálata que durant els anys 1986-1991va iniciar la realització de Cursos de Formació per a Monitors de Teatre Infantil. Actualment, el servei de teatre a les escoles està adscrit a l’Institut Municipal d’Educació (IMET). El servei compta amb sis professors/res que es reparteix per 17 escoles de titularitat pública y 2 centres concertats d’educació especial de la ciutat. Te una incidència directa en 2.261 alumnes de cicle mitjà i superior de primària. En aquest aspecte podem afirmar que l’ajuntament de Tarragona és pioner en la introducció regularment de docents de teatre en horari escolar.
Aula de teatre al carrer: L’activitat es va iniciar el gener del 2013. Neix amb la voluntat d’aplegar aquells alumnes que mostren aptituds, un interès especial pel teatre i que volen potenciar les seves capacitats dramàtiques. El curs s’ha adreçat a alumnes de cicle superior de primària format bàsicament per nens i nenes que tot i havent rebut classes de teatre en els seus centres, tenien ganes d’aprofundir en el món de la interpretació alhora que participaven d’un espai d’intercanvi d’experiències teatrals amb altres alumnes de diferents centres de primària de la ciutat.
Formació teatral per a docents: Aquest any s’ha iniciat un curs d’introducció al teatre a l’escola amb la col•laboració dels Serveis Educatius del Tarragonès i els Serveis Territorials d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a Tarragona. La finalitat és posar a l’abast dels docents un seguit de recursos i eines teòriques i pràctiques que afavoreixin el treball teatral a l’escola.
Moviment i aprenentatge: és un projecte que es va iniciar fa quatre anys com a substitució del teatre a l’escola en l’etapa d’educació Infantil i primer cicle de Primària.
El projecte pretén incidir en aspectes com la coordinació corporal, el silenci, l’escolta, l’atenció, que més tard s’utilitzaran tant en el teatre com en els diferents processos d’aprenentatge que es van construint en l’etapa de 3 a 8 anys (EI i CI). És un treball que complementa les actuacions que, a nivell psicomotriu, ja es porten a terme en aquest període.
Amb aquesta proposta s’obre una perspectiva nova en el treball d’acompanyament dels processos maduratius dels alumnes tot realitzant una prevenció en el repte de l’atenció a la diversitat a l’aula des del moviment.
Projectes de visual i plàstica
Plàstica a l’escola: iniciat fa uns 23 anys, és un projecte d’assessorament d’educació artística, visual i plàstica adreçat a les escoles públiques de primària de Tarragona i a les escoles d’educació especial. Inicialment es va dotar amb dos professors/es però des de fa uns 16 anys es va estabilitzar en quatre professores les quals condueixen el projecte actualment. L’objectiu inicial del projecte fou donar assessorament als mestres amb una visió més contemporània i relacionada amb l’entorn social, artístic i tècnic. La finalitat és introduir al professorat i a l’alumnat en el coneixement i en les formes d’expressió que pot oferir l’art visual i plàstic, per tal de desenvolupar una posició crítica i pluralista.
Seminaris Visual i plàstica a l’Educació infantil: Projecte iniciat el curs 2010-2011 amb la finalitat d’incidir en tota la franja d’Educació Infantil (o-6). Inicialment s’adreçava al professorat d’Educació Infantil dels centres públics i de les Llars d’infants Municipals.
Arbre dels desitjos: Es va iniciar el desembre de 2008 des de l’alcaldia. L’any 2009 l’IMET va exercir com a col•laborador i actualment ja es porta tot el procés de coordinació entre els diferents departament que hi col•laboren. L’objectiu del projecte es fer partícips als infants de l’esperit nadalenc amb les seves aportacions emocionals vers aconseguir una Tarragona i món millor. S’adreça als alumnes de 3er i 4rt de primària de totes les Escoles de Tarragona.