Mèdol impulsa la formació d'artistes i programadors com un dels eixos principals d'aquest 2024
Mèdol, el Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona, estrena aquest any un programa de formació que servirà de punt de trobada entre personalitats de gran rellevància en l’àmbit de la gestió cultural i programadors, productors i artistes professionals. El Med Institut és una de les novetats més destacades del programa de Mèdol 2024, que aquest matí han presentat la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos; la directora dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Lurdes Malgrat; i el director del Centre, Vicent Fibla.
La presentació també ha servit per fer balanç del que ha estat el 2023 on més de 18.000 persones han visitat les exposicions i han assistit a les activitats programades per Mèdol. Les que han comptabilitzat més públic han estat l’exposició de Susanna Inglada (3.702 visitants) o la jornada DIRT, amb prop de 250 persones omplint de gom a gom la Sala Plana.
La consellera Ramos ha valorat de forma positiva la resposta del públic durant el passat 2023 i l’assentament que el projecte de Mèdol està tenint a Tarragona després d’haver completat dos anys de programació estable.“Treballem la programació perquè totes les propostes trobin els seus públics. Mèdol va començar a caminar per un desert i estem contents que cada vegada se’ns uneixi més gent. Seguirem provocant i reivindicant el paper tranformador de la creació artística”, ha assegurat Ramos.
El programa 2024 preveu 12 exposicions i fins a una vintena d’activitats i accions artístiques, convocatòries, formacions i tallers. Com en anys precedents, el cartell de Mèdol l’encapçalen sis exposicions principals, quatre a les Golfes de la Casa Canals i dues més que ocuparan espais no habituals a la ciutat. Però com ha detallat la consellera de Cultura, “aquest 2024, el Centre d’Arts Contemporànies va més enllà de l’exhibició. Mèdol fa un pas endavant i aposta fermament per la formació com un dels eixos principals d’aquest any”.
Per la seva banda, la directora dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Lurdes Malgrat, ha expressat que “la programació del Centre inclou propostes expositives innovadores, disruptives i d'alt nivell, que provocaran, sense cap dubte, la interacció entre els visitants, els artistes i els espais, amb una voluntat també de socialitzar espais en desús, així com un programa formatiu necessari per difondre les arts visuals. El departament de cultura articula el Sistema públic d'equipaments d'Arts Visuals amb la voluntat d'apropar l'art contemporani i les arts visuals a la ciutadania. El Centre d'Art el Mèdol és el referent al nostre territori”.
Aposta per la formació amb el Med Institut
El cicle Med Institut permetrà assistir de forma gratuïta a una dotzena de masterclass i compartir contactes i experiències professionals amb líders com la directora del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Elvira Dyangani, o el director de l’Azkuna Zentroa de Bilbao, Fernando Pérez.
Precisament, Dyangani i Pérez seran els dos ponents que estrenaran demà dijous al vespre la primera doble convocatòria formativa de Med Institut. Els dos experts oferiran masterclass d’uns tres quarts d’hora cadascuna, i entaularan debat amb el públic durant uns tres quarts d’hora més. En acabar s’ha convocat una sessió de networking bar: una trobada de format més distès entre participants a les classes (amb més de cinquanta inscrits) i la parella de ponents.
Els seguiran en properes convocatòries Ricard Planas, director de la Fundació Lluís Corominas, i la comissària Alexandra Laudo; el comissari i crític Frederic Montornès i la directora de l’Àrea d’Arts Visuals de l’ICEC, Marta Gustà.
“Els gestors culturals acumulem experiències professionals molt diverses però aquest és un bagatge pràctic, que no s’adquireix durant la fase formativa. Amb Med Institut estem contents de poder oferir un format formatiu útil, que ajudarà a cobrir aquesta necessitat i ajudarà els nostres creadors i gestores de cultura a treballar de forma més eficient”, afirma Vicent Fibla, director del Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona. Mèdol vol, de fet, estendre aquest propòsit formatiu i divulgatiu a totes les capes de la societat. I en aquest objectiu s’enmarca l’acció ‘Biblioteca de Biblioteques’, que dotarà la Biblioteca de Torreforta d’una nova secció nodrida per publicacions fetes per artistes.
Mèdol ocupa l’antic Banc d’Espanya i la Tabacalera
Mèdol manté la seva aposta per adequar i revitalitzar a través de la cultura espais emblemàtics i en desús de Tarragona. D’aquesta manera ocuparà dos edificis emblemàtics de la ciutat de Tarragona —avui en desús—, rics testimonis del passat convertits en espais per a l’art contemporani: la Tabacalera, antiga fàbrica de tabacs, amb la mostra col·lectiva “Digital After All”, una experiència d’art i disseny entre el món físic i virtual, que presentarà els treballs d’artistes digitals com Alba G. Corral, Domestic Data Streamers, Field, Marnixs de Nijs, Mònica Rikic i nddr3; i l’edifici de l’Antic Banc d’Espanya, amb “Zoocosis”, una exposició de la retratista Estela de Castro sobre el maltractament animal.
La primera mostra que es podrà veure a Casa Canals la temporada 2024 serà "Animals", de l’1 de març al 7 d’abril. Es tracta d’un projecte fotogràfic d’Estela de Castro que pretén conscienciar sobre el maltractament animals fent servir retrats d’animals rescatats, víctimes de situacions d’abandonament, tràfic il·legal o explotació.
La seguirà una exposició col·lectiva, "Antibiografia", en què un grup d’artistes contemporanis reflexiona sobre les relacions entre imatge, identitat, memòria i mirada. La mostra, en col·laboració del Departament de Cultura, està comissariada per Alexandra Laudo i es podrà veure a Les Golfes entre el 18 d’abril i el 26 de maig.
‘Antibiografia’ conviurà pràcticament els mateixos dies -del 3 al 26 de maig- amb "Zoocosis" és un altre projecte denúncia d’Estela de Castro que en aquest cas recull les conductes patològiques i repetitives que genera als animals la vida en captivitat en un zoo. La mostra quedarà instal·lada a la sala d’atenció al públic de l’Antic Banc d’Espanya de Tarragona, que obrirà les portes expressament per aquest esdeveniment.
El relleu de "Zoocosis" i "Antibiografia" serà una nova exposició a Casa Canals de l’artista visual Vanessa Pey. Comissariada per Gabriel Virgilio Luciani, aquesta mostra en suport foto i vídeo explora mons onírics i salvatges, la fragilitat i la desesperació produïda per la violència, l’opressió, la repressió i l’oblit. L’exposició es podrà veure a l’espai Les Golfes del 6 de juny al 3 de setembre, i es desmuntarà per deixar pas al treball d’un altre artista visual tarragoní, Jorge Conde, que hi farà estada del 13 de setembre fins al 17 de novembre. "A World-Size House" és un projecte conceptual que combina material original i d’arxiu, documental, processual i de creació, un procés d’hibridació al servei del compromís ètic i social.
Igual que l’any passat, la Casa Canals acomiadarà el 2024 amb una exposició col·lectiva del festival internacional de fotografia SCAN, que ocuparà Les Golfes de Casa Canals del 28 de novembre al 12 de gener.
Les exposicions a l’espai Les Golfes compartiran protagonisme durant bona part de l’any a Casa Canals mateix amb diferents intervencions i instal·lacions a l’Espai L com Gelo, la jove artista tortosina Aura Roig o una proposta videogràfica del col·lectiu DIS, grup d’artistes i comissaris afincat a Nova York que utilitza diferents formats artístics per explorar la tensió entre la cultura i la crítica institucional.
Altres activitats i intervencions previstes durant el 2024 són l’exhibició el mes de març d’'Anòxia. Un preludi constant’, de Fito Conesa, un projecte premiat a la 9ena edició del Premi de Videocreació; la segona edició del festival Poessia els dies 15 i 16 de març; una nova activitat performativa del cicle El que queda després, aquest cop a càrrec de Núria Güell i Rosa Casado el 21 d’abril al Port de Tarragona; ‘Alçar una planta’, una intervenció col·laborativa amb veïns de la Part Alta el 18 de maig amb què Jaume Vidal planteja donar un nou ús als vestigis històrics del barri; ExtincióFast, un spin off de l’ExtincióFest, que planteja un projecte participatiu al barri del Serrallo per a principis del mes de maig; la segona edició del Premi Radar Mèdol, dirigit a alumnes de Batxillerat Artístic; les ja habituals jornades de tardor amb Cultura Verda; la tercera convocatòria de Residències a TikTok, a la tardor, en col·laboració amb Ontologías Ferministas; o una nova edició de ‘Posthumanamente Hablando’, en col·laboració amb l’Aula de Cinema de la URV.