El Banc d'Espanya reobre de la mà de Mèdol amb una exposició
L’emblemàtic edifici que acollia la seu del Banc d’Espanya a Tarragona reobre de forma temporal al públic per acollir l’exposició Zoocosis, amb què la fotògrafa Estela de Castro reflexiona sobre la situació d’abús i patiment que la captivitat provoca als animals. Zoocosis, que forma part del programa d’exhibició del Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona, Mèdol, es podrà veure al hall de l’antiga seu bancària els divendres, dissabtes i diumenges fins al proper 16 de juny.
Durant dos anys, Estela de Castro va visitar diversos zoos i amb el seu objectiu va recollir de forma meticulosa conductes animals que encaixen en el que s’ha descrit com a Zoocosis o Comportament Anormal Repetitiu. Es tracta d’un trastorn induït per l'estrès que provoca l’estar tancats, privats del medi natural i les seves rutines, i que es manifesta amb comportaments repetitius com fer voltes sobre un mateix o llepar els barrots de les gàbies.
En l’acte de presentació de la mostra als mitjans, la consellera de Cultura i Benestar Animal de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, ha apel·lat a la capacitat de l’art per atreure l’atenció i generar debat sobre temes que interpel·len a la consciència crítica. “Zoocosis és una mostra que genera una incomoditat molt necessària. No parla d’animals, parla de víctimes. I no es limita a commoure. Vol que alcem la veu, que prenguem posicions sobre el que és evident però passa a segon terme per una falsa visió que segueix sent dominant: que els animals no tenen drets”, assegura.
Ramos ha posat en valor el fet “d’acollir la mostra en un nou espai de la ciutat en desús, com és el Banc d’Espanya, de la mateixa manera com ho va fer Tabacalera ara fa poques setmanes, generant un diàleg cultural més enllà dels museus i els espais normatius de la cultura, i donar visibilitat i noves interpretacions a les arts utilitzant els espais públics per apropar-les a la ciutadania”.
Així, la col·lecció no només captura el patiment en silenci dels protagonistes animals sinó que també planteja preguntes crítiques sobre l'ètica del captiveri animal i els límits de la curiositat dels humans. A través d’imatges, l'artista desafia els espectadors a reconsiderar la relació amb la natura i a reflexionar sobre les conseqüències de les accions humanes en la resta d’éssers vius.
“El zoo és un món irreal creat per l’antropocentrisme amb excuses com que en aquests recintes es conserven algunes espècies i s’educa en el respecte als animals. Però aquesta concepció és tramposa. L’únic que aprenen els infants és que l’ésser humà té dret a privar de llibertat els animals. Al final, aquesta falta de llibertat provoca estrès, soledat i apatia, i genera conductes estereotipades i repetitives en els animals”, afirma De Castro.
Amb l’ocupació temporal de l'antiga seu del Banc d'Espanya, el director de Mèdol, Vicent Fibla, ha subratllat la voluntat del centre “de sortir de la zona de confort” que són els museus i d’anar a trobar el públic explorant noves formes d'ocupació i interpretació d'espais artístics no convencionals. “El Banc d’Espanya planteja un diàleg molt fèrtil amb Zoocosis. L’edifici es conserva igual que va quedar fa vint anys i està atrapat en sí mateix, com si fos un ésser viu, desnaturalitzat de les seves funcions i captiu d’un temps passat”, ha argumentat Fibla.
Zoocosis comforma la doble exposició de temàtica animalista que Mèdol, amb la col·laboració del col·lectiu Cultura Verda, ha programat aquest 2024 i que porta la signatura d’Estela de Castro. The Animals, que es va poder veure a Casa Canals fins a principis del passat mes d’abril, la conformava una col·lecció de retrats d’animals víctimes dels humans.
Estela de Castro (Madrid, 1978) és fotògrafa especialitzada en retrats. Una part de la seva obra està vinculada a la lluita pels drets humans i dels animals. És docent a diverses escoles de fotografia, ha treballat com a fotògrafa independent per al grup Planeta i SpainMedia i les seves imatges s’han publicat en mitjans com El País Semanal, El Mundo, La Vanguardia i The Times.
Exposicions que desperten interès
Més de 1.200 persones van visitar en només 3 dies la mostra Digital After All instal·lada a Tabacalera. Per la seva banda, l'anterior exposició d'Estela de Castro a Mèdol, The Animals, va rebre més de 3.000 visites. La consellera ha valorat aquestes xifres "d'èxit rotund que demostren l'interès de la ciutadania per aquest tipus d'iniciatives culturals així com per visitar aquests espais en desús".