Mèdol instal·la un far simbòlic al portal de Sant Antoni en la seva nova acció artística
El Centre d'Arts Contemporànies de Tarragona, Mèdol, presenta aquesta tarda a les 19 h l'última acció escultòrica de l’artista Fernando Sánchez Castillo: Far Libertas, al terrat de Casa Canals. La instal·lació consta d’un bust clàssic de grans dimensions, que emet missatges lluminosos en codi morse.
Sánchez Castillo, reconegut per haver fet exploracions artístiques de la Història, presenta un bust de grans proporcions que és còpia del cap d’una escultura d’època romana. El Negret, el nom popular amb què es coneix el lampadari (segle I-II dC) que ha inspirat Fernando Sánchez, representa un esclau nubi i forma part del fons del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT).
La instal·lació sobre l’antic pas ronda de la muralla romana és visible des del passeig de Sant Antoni i s’ha equipat amb un emissor de llum que projecta versos de Federico García Lorca. L’hispanista Ian Gibson ha assessorat Sánchez Castillo en la selecció de versos dels poemes —”Ronda de los tres amigos” i “Grito a Roma”— que el poeta granadí va consignar a Poeta a Nova York (1930). Els feixos de llum, explica l’escultor, “fan al·lusió a l’analogia simbòlica entre el poeta i el far lluminós que ens guia en l'obscuritat de la mar”.
Tal com explica la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, “la instal·lació, a més d’apropar-nos l’art i de fer-nos reflexionar, connecta el patrimoni romà amb la contemporaneïtat”.
L’acció escultòrica s’emmarca dins del cicle ‘El que queda després’, amb el qual segons el director de Mèdol, Vicent Fibla, “es reivindica la capacitat que té la intervenció artística per anar a trobar els i les vianants i provocar debat en l’espai públic”.
El procés de producció de Far Libertas ha alineat la visió i la col·laboració diferents institucions. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona va escanejar el Negret i va proporcionar Sánchez Castillo les mides exactes en tres dimensions. La còpia resultant es correspon a un cos d’uns set metres d’altura, la mateixa escala que es va fer servir amb l’estàtua sedent que presidia el Temple d’August, a la Tàrraco de fa gairebé dos mil·lenis.
D’aquesta manera, l’escultor vol fer justícia i posar simbòlicament al mateix nivell l’esclau i l’home més poderós de l’Antiguitat. El Negret, diu Sánchez Castillo, simbolitza “la veu digna de les persones que treballen, pateixen i sostenen amb el seu esforç i la seva suor als poderosos. És un homenatge a tots aquells i aquelles que han servit a la força als poderosos i a tots els que avui segueixen patint sofisticades versions d’esclavitud, com la política, l’econòmica o la racial”.
Per a Sánchez Castillo, el projecte planteja “una sinècdoque del poder, l’esclavitud, el luxe i la força de les imatges al Mediterrani, i busca la recuperació del poder simbòlic de la ciutat de Tarragona com a lloc de transformació de la Història a maneres més conciliadores i positives amb les llibertats dels individus”.
Far Libertas es podrà veure de moment fins a final de mes de novembre.