Tret de sortida al REC 2022 amb la projecció de 'Maborosi', d'Hirokazu Koreeda
El Festival REC dona el tret de sortida aquest dimecres a la seva XXII edició amb una programació internacional plena de nou talent, novetats i estrenes que seduiran al públic amb grans títols, al mateix temps que reflexionen sobre els principals temes i reptes que defineixen la nostra actualitat més immediata. Les propostes d’enguany captaran l’atenció del públic sobre els principals canvis mediambientals, mediàtics i socials.
Aquest dimecres, la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Inés Solé, i el director artístic del REC, Xavier Puerto, han ultimat els preparatius per a la gran inauguració d’aquest vespre i han donat els darrers detalls de l’edició que just avui s’estrena. La consellera de Cultura ha recordat “el recolzament refermat i l’aposta clara que des del consistori es fa pel cinema de qualitat i dels autors novells amb la coorganització del festival”, així com també ha posat en valor que “enguany, com a novetat, la Rambla Nova es converteixi en epicentre del REC entre els dos teatres situant així al cor de la Rambla Nova l’activitat. És important que una de les principals artèries de la ciutat pugui gaudir de l’oferta de pel·lícules d’estrena, premiades en els millors festivals internacionals, i que aporten una mirada crítica del nostre entorn i la nostra realitat”. Per la seva banda, el director del festival, Xavier Puerto, ha fet repàs dels principals film amb què compta enguany el REC i ha manifestat que el certamen manté “la seva especialitat per captar el nou talent que irromp en l’escenari internacional. Enguany tornem a dur a Tarragona, al Metropol, el talent de directores i directors de l’àmbit internacional, que molt aviat seran pel·lícules conegudes”.
La inauguració
L’acte d’obertura del Festival REC 2022 es durà a terme avui, dimecres 30 de novembre, al Teatre Tarragona, en un acte gratuït i totalment obert al públic que vulgui gaudir de la primera projecció del Festival d’enguany. La inauguració, que comptarà amb la presència de l’alcalde Pau Ricomà i d’alguns dels convidats de l’edició d’enguany, com la directora de cinema Pilar Palomero, que assistirà al REC d’enguany per conduir un visionat a porta tancada dirigit a mig miler estudiants de la seva darrera pel·lícula, La Maternal.
El llargmetratge que es projectarà en aquesta primera sessió és Maborosi, un llargmetratge de culte que el REC presenta en exclusiva en l’àmbit català. Estrenada a la Mostra del Cinema di Venezia el 1995, on va guanyar el Premi a la Millor Fotografia, Maborosi ja anticipa la sensibilitat del mestre japonès Hirokazu Koreeda per captar l’ànima de les persones. La pel·lícula conta la història de Yukimo, esposa i mare d’un primer fill amb una vida feliç i tranquil·la, quan la tragèdia colpeja al seu espòs i es desconnecta del món, esperant que algú la rescati de la seva vida. Un amable vidu intentarà treure-la de la seva closca.
Narrada amb gran fermesa d’estil per a ser un debutant i amb molta tendresa pels personatges, és una història dolça i salada com besar una llàgrima en una galta. Va viatjar pels festivals de tot el món i va posicionar al que sens dubte és un dels autors clau del cinema japonès i oriental, i referent ineludible del cinema contemporani mundial. Ha captivat al públic internacional amb prodigis com Still Wallking, Miracle (Kiseki), Like father, like son, o la recent Shoplifters.
El més destacat de la XXII edició
Enguany, el Festival REC —que es durà a terme del 30 de novembre al 7 de desembre— presenta les òperes primes més destacades d’arreu del món i els llargmetratges d’estrena internacional al Teatre Metropol, la principal novetat d’enguany.
Tant el Concurs Internacional Òpera Prima —formada pels llargmetratges que opten als guardons del Festival— com les projeccions especials proposen diverses temàtiques (el canvi climàtic, les desigualtats socials, les xarxes socials i la virtualitat de les noves formes de comunicació digital, els diversos tipus de relacions humanes, etc.), que es presenten en estils que van des del retrat social fins al thriller, passant per la comèdia, entre molts altres.
Les pel·lícules que opten als premis de la secció Opera Prima 2022 són: The ordinaries, Suro, I haven’t done anything, Aftersun, 21_paraiso, Tengo sueños eléctricos, Sonne, Delta, Saint omer i The year between, moltes d’elles d’estrena a Catalunya i l’Estat espanyol.
Enguany el Festival REC distribueix la programació en les seccions Òpera Prima (amb una desena de primeres propostes d’arreu del món, moltes d’elles d’estrena a Catalunya i l’Estat espanyol), la programació temàtica Tu, tot, tothom, les Sessions Vermut al Teatret del Serrallo i una projecció dedicada al cinema familiar al Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT). A més a més, enguany també s’ha programat la secció Cap i cua, que proposa el visionat d’una de les òperes primes d’un director o directora consagrat i, a més a més, la seva darrera pel·lícula, per tal de traçar el fil que uneix la seva trajectòria. Dins d’aquest cicle, els espectadors del Festival REC 2022 podran gaudir de dos dels films del realitzador japonès Hirokazu Koreeda, Maborosi (1995) i el seu darrer llargmetratge, Broker (2022). Aquest bloc temàtic també comptarà amb la projecció de dues pel·lícules del director suec Ruben Östlund, The Guitar Mongoloid (2004) i la ineludible Triangle of Sadness (2022) que, ben segur, serà una de les grans sorpreses d’enguany.
A més a més de la programació el Festival REC afegeix un programa de concerts que es duran a terme les vigílies de festius abans de la darrera projecció de la jornada.
Algunes de les actuacions de l’edició d’enguany seran les de les formacions Two chords (dimecres 30 de novembre al vestíbul del Teatre Tarragona), Pau de Nut (dijous 1 de desembre al pati del Teatre Metropol), Espaldamaceta (dissabte 3 de desembre al pati del Teatre Metropol), Ellas Music Band (dilluns 5 de desembre al pati del Teatre Metropol) i radio Reggae (dimecres 7 de desembre al pati del Teatre Metropol).
Consulteu la programació completa del REC 2022 al web del festival.