Segona trobada per elaborar el Pla d'Acció dels locals no ocupats
Aquesta setmana s'ha celebrat la segona trobada per elaborar un pla d'acció respecte als locals no ocupats de Tarragona. La iniciativa ha estat de la Conselleria de Comerç de l'Ajuntament i hi han assistit representants de diferents entitats i associacions afectades per aquest fenomen urbà derivat, entre altres, pel tancament de negocis situats a locals de les principals zones comercials de Tarragona. A la reunió s'han recollit les opinions dels assistents, s'ha fixat un calendari de noves reunions i s'ha acordat elaborar i signar un Pacte de ciutat per a la revitalització econòmica urbana.
Els participants han expressat la seva preocupació i desig d'enfocament cooperatiu públic-privat per plantejar línies concretes d'actuació urgents als carrers de Tarragona. Segons les dades, fins a octubre del 2018, s'han tramitat a escala municipal unes 450 comunicacions d'obertura comercial (la meitat per canvi de nom del propietari). La Conselleria de Comerç ha aportat la informació d'un document intern sobre anàlisi i propostes d'actuació i ha defensat la importància de l'aprovació consensuada del futur Pla Estratègic de Comerç de Tarragona (PECTgn), per a finals del primer semestre del 2019.
S'han proposat mesures concretes i diverses línies d'acció, com ara potenciar la dinamització i animació als carrers, la cooperació entre propietaris, emprenedors i entitats que donen suport a l'emprenedoria de la ciutat, per a facilitar la implantació de nous negocis i estimular que professionals que actualment treballen en pisos puguin accedir a fer-ho en baixos comercials.
També s'ha fet palesa la necessitat d'aprofundir en una diagnosi addicional a l'aportada des de la Conselleria de Comerç i vinculada a la realitat de cada zona urbana, amb especial atenció a la zona centre de Tarragona (del Casc Antic al Serrallo) i la resta d'àmbits i àrees més comercials de la ciutat.
La consellera de Comerç, Elvira Ferrando, ha explicat que "Tarragona segueix essent epicentre de compres per al consumidor local i de les poblacions del voltant i del turisme que ens visita. Cal aprofitar les fortaleses de la nostra ciutat per atreure nous comerços i serveis i fomentar una mixtura de negocis que incrementi els fluxos de vianants als nostres carrers, fet que ens assegurarà la continuïtat del comerç local i l'atracció de nous establiments".
L'especialització comercial per àmbits urbans serà una àrea d'estudi i de treball per recuperar carrers amb vocació comercial que han vingut a menys, com ara el carrer Unió, Apodaca o Gasòmetre, i trobar un relat que uneixi la plaça dels Carros amb la zona entre rambles de la ciutat.
Els assistents a la reunió han valorat positivament la trobada i es preveu nova reunió a finals de febrer. Hi han participat la consellera de Comerç, Elvira Ferrando, els consellers de Territori i Promoció Econòmica, Josep Maria Milà i Francesc Roca, respectivament; representants dels Serveis Territorials d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, de la Cambra de Propietat Urbana (Sr. Agustí Pujol), Cambra de Comerç (Sr. Lluís Colet), PIMEC (Sr. Florenci Nieto), Via T (Sr. Joan Carlos Garcia i Sra. Elisenda Pujol), CEPTA (Sr. Belmonte), Associació de Veïns el Centre (Núria Sabat) i del Port (Sra. Mari Carmen Puig) Associació de Veïns de Ponent (Sr. Vicenç Capilla).
La consellera Elvira Ferrando també ha afegit: "L'Ajuntament vol treballar transversalment amb la col·laboració dels principals actors en matèria d'urbanisme, emprenedoria i del sector immobiliari. De la mà del full de ruta comercial del PECTgn, podrem fer més competitius i atractius els nostres carrers comercials amb una actuació decidida i coordinada que ha d'enfortir la capitalitat comercial de Tarragona".