El Departament de Promoció Comercial de l’Ajuntament de Tarragona aposta per fomentar la innovació en el sector comercial col·laborant amb centres educatius i projectes d’investigació.
Formació dual
La formació és el primer pilar per treballar en la innovació del comerç i, tant des dels centres educatius com des de la Conselleria d'Esports, Consum, Comerç, Fires i Mercats es vol fomentar la Formació Professional Dual en aquest àmbit. Amb la FP Dual els alumnes realitzen un itinerari educatiu que combina els coneixements adquirits a través de teoria i les classes magistrals amb la pràctica i experiència del dia a dia de les botigues e la ciutat. També es realizen investigacions, com per exemple el projecte Comptadors o el projecte SACS de l'Institut Vidal i Barraquer.
Els instituts tarragonins que ofereixen cicles formatius vinculats a l’àmbit comercial són tres:
• Institut Francesc Vidal i Barraquer
• Col·legi Escola Joan XXIII
• Institut Campclar
Investigació i desenvolupament: projecte Comptadors
Els alumnes de Cicle Superior en Comerç de l’Institut Francesc Vidal i Barraquer duen a terme el projecte Comptadors. En el marc d'aquesta investigació realitzen treball de camp recollint evidències sobre el flux de vianants en zones comercials.
Aquesta aposta de recerca i d’anàlisi està impulsada per la Fundació comerç ciutadà (FCC) i la Facultat de Geografia de la Universitat de Autònoma de Barcelona (UAB). La FCC, està integrada per associacions de comerciants de diverses ciutats de Catalunya, entre les quals hi trobem l’Associació de comerciants la ViaT de Tarragona.
Va ser precisament aquesta associació que el 2017 va proposar al Departament de Promoció Comercial la col·laboració i el suport al projecte en la seva implantació a Tarragona.
En què consisteix el projecte?
El projecte implica que durant dos períodes a l’any de 20 dies es monitoritzi el flux de persones que passen per diversos carrers comercials del centre de Tarragona. Les dades es recullen a partir de la implantació d’uns vint aparells comptadors en la via pública.
Què se’n fa d’aquesta informació?
La informació es tractada i depurada per un programari dissenyat per la UAB, que n’extreu dades útils d’avaluació d’afluència de persones en un àmbit comercial desagregant dies i hores. Amb la informació es poden elaborar informes analítics d’alt valor afegit per als comerciants.
Per a què servirà?
L’anàlisi acumulatiu de la informació durant anys permetrà detectar i estudiar l’evolució positiva o negativa d’afluència de potencials clients, i del nivell d’atracció de la zona comercial del Centre de Tarragona.
Creuant aquesta informació amb el cens de locals comercials i de la facturació d’alguns dels locals, permetrà emetre informes de l’evolució comercial de la zona, i extreure conclusions que facilitaran la presa de decisions tant a nivell municipal com a nivell privat (interès d’implantació, d’ampliació comercial...).
Es tracta doncs, d’un projecte de clara cooperació publico-privada, amb el valor afegit de la capacitat analítica del món universitari.
Investigació i desenvolupament: projecte SACS
Els alumnes de Cicle Superior de Gestió Comercial i de Marketing de l'Institut Vidal i Barraquer han engejat el projecte SACS o Sistema d'Avaluació global dels Comerços. L'objectiu dels alumnes és valorar un determinat tipus de comerç amb la tècnica del "client misteriós" i han començat per visitar les sabateries del centre de Tarragona. Fent-se passar per clients, avaluen diferents criteris de qualitat, entre ells:
- l'aspecte extern de la botiga,
- l'aspecte intern de la botiga,
- l'experiència de compra.