Ajuntament i URV signen un acord de col·laboració per al control d'accés de vehicles a la Part Alta
El Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUST) estableix, en una de les seves vessants, la regulació i disminució del trànsit a la Part Alta, com a centre històric de la ciutat i ja hi ha dut a terme diverses actuacions que han donat molt bons fruits; principalment, la reducció en un terç de la circulació de vehicles.
Des del juliol del 2010, que van entrar en funcionament les restriccions al trànsit de la Part Alta i es van iniciar mesures de circulació, així com la implantació de la targeta de circulació per la Part Alta; la col·locació de diferents pilons d’accés; la senyalització d'estacionament a les zones perifèriques del barri amb condicions preferents per a residents i d'altres actuacions que van portar a tenir més de 6.000 vehicles al dia circulant dins les muralles durant l'any 2010, fins a 2.465 el 2014, i amb una afluència estabilitzada.
Avui es fa un pas més amb aquest acord, signat entre l'Empresa Municipal d'Aparcaments i el Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Fundació URV, per al projecte d'instal·lació d'un control d'accés de vehicles a la Part Alta en temps real que es plasmarà amb diferents sensors a les entrades i sortides del barri.
Per la seva banda, la URV s'encarregarà de la instal·lació del sistema per controlar l'accés dels vehicles a la Part Alta a través del grup de recerca que lidera el Dr. Domènec Puig, director de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria i responsable del grup Intelligent Robotics and Computer Vision Group, i del spin-off W3IS2, liderat pel professor de l'ETSE, Pere Millán. S'encarregaran d'elaborar un programari que en possibilitarà la comunicació amb uns nous sensors que s'instal·laran a la Part Alta.
Aquest programari, que es desenvoluparà des de la Universitat Rovira i Virgili durant els propers mesos, permetrà enviar informació a temps real sobre el moviment de vehicles a l'empresa municipal d'aparcaments. A partir d'aquí s'obtindran i es podran extreure tota mena de dades que permetran analitzar l'accés dels vehicles a la Part Alta i l'evolució. El sistema és de baix cost i gens invasiu amb l’entorn, i permetrà tenir informació real i precisa del moviment de vehicles.
Tal com ha destacat la presidenta de l’Empresa Municipal d’Aparcaments i tinenta d'alcalde de Mobilitat, Begoña Floría, aquest acord “ens dóna un impuls més a l'objectiu de lliurar de trànsit el nostre centre històric al màxim possible, fent-lo un espai de referència i preeminent a la ciutat, tant pel turista que ens visita, com pel ciutadà que hi ha de poder conviure”.
Així mateix, per al Dr. Domènec Puig, aquesta col·laboració “és una bona mostra de com el coneixement de la universitat es pot transferir a les institucions”, en aquest cas, l'Ajuntament de Tarragona, emmarcat a l'àmbit de la mobilitat dins el nou concepte de ciutat intel·ligent ('smart city') de la ciutat. L'acord que se signa avui és, per part de la Fundació URV, a càrrec del Dr.Domènec Puig, director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria, i Lourdes Jané, directora del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació de la Fundació URV, Unitat de Valorització de la URV i de l'Empresa d'Aparcaments Municipals de Tarragona, de la presidenta Begoña Floría, i del gerent, Sergi Arts.